Magasin 1 – 2018

0
1512

Kirke & Medier er et fagligt magasin med fokus på etik og kristendom i public service-medierne. Magasinet udkommer fire gange årligt og sendes gratis til medlemmer af KLF, Kirke & Medier. Bliv medlem her.
Læs om reaktioner, KLF har fået i 2017, Özlem Cekic’ dialogarbejde og endelig hvorfor P1-programmet I kortsets tegn fik en “bonusbuket”.
Tema: Tillids(s)vækkende medier
Indhold:

  • Professor til kamp mod fake news. Når løgn blandes med fakta, kan vi ikke hitte redde i tingene. Derfor skal medier holdes op på deres egne standarder, og brugere uddannes til at justere det etiske kompas, mener Vincent F. Hendricks.
  • Når virkeligheden bliver klippet sønder og sammen. Kilder føler sig misbrugt som reklamesøjle for clairvoyante i programmet Nærkontakt på Kanal 4.
  • Nyheder bør også pege på løsninger. Fake news er ikke problemet. News er problemet, mener Ulrik Haagerup, tidligere nyhedsdirektør i DR og nu direktør på Constructive Institute ved Aarhus Universitet.
  • Det er journalistisk håndværk at tjekke kilder. TV 2 har ikke et program viet til faktatjek. Men Presselogen og Besserwizzerne på TV 2 News går kilder og kommentatorer efter i sømmene, oplyser Ulla Ports Nielsen, chefredaktør på TV2 News.
  • Hvor svært kan det være at indrømme fejl? Mette Vibe Utzon stopper som vært i Detektor. Vi udfritter hende om, hvordan hun i to år har fået folk til at krybe til korset.
  • Kronik: Med fornuft skal fake news fordrives. Fake news er komme for at blive. Derfor er der brug for god gammeldags kildekritik: kend afsenderen, undersøg mediet og brug din sunde fornuft, skriver Lisbeth Knudsen.

 

Tidligere artikelMagasin: 'Med fornuft skal fake news fordrives’
Næste artikelKontant får buket for god etik