At DA – Dansk Arbejdsgiverforening – melder ud, hvordan lærerne bør klare deres arbejde mest effektivt, er i sig selv en lidt spøjs kommunikation. Men at de ligefrem opfordrer til at indføre mere kunstig intelligens/AI i folkeskolen for at kunne spare lærere væk, er decideret tonedøvt. Det gør de med en rapport i hånden, som bygger på det globale konsulentfirma Boston Consulting Groups beregninger af, hvor mange mennesker, der kan spares væk i den offentlige sektor i 2040, hvis mulighederne med kunstig intelligens udnyttes.
Jo hurtigere, man kan omstille sig, desto bedre, lyder det i rapporten. For mig vækker det minder om en tid, hvor vi for alt i verden skulle digitalisere skoler, børnehaver og familier! iPads var svaret på alle problemer, og det kunne kun gå for langsomt med at få dem implementeret alle steder. Bøgerne skulle ud af skolerne, alt skulle være digitalt!
En generation er allerede blevet svigtet
Hvordan er det så gået siden? I dag taler vi om skærmfri skoler, mobilfri zoner (i tid og rum), stigende erkendelse af afhængighed i forhold til brugen af skærme osv. Vi står med en generation af børn, som er blevet svigtet i en af de vigtigste faser i deres liv, fordi tech-virksomhederne overbeviste os voksne om, at skærmen var vejen til salighed! At DA i fuld alvor kan mene, at en ny teknologibølge kun kan gå for langsomt, er for mig at se noget af det mest bagudstræbende, jeg længe har hørt!
Lærerne er i forvejen pressede af børn, der er vokset op i en digital verden, og det sidste vi behøver, er at skære endnu mere på voksenstyrken i folkeskolen.
En lærer skal ikke stå ved tavlen og sige det, som en AI har fundet frem – læreren skal øse af sin faglighed, sin passion for læring og sin personlige indsigt
Mikael Arendt Laursen
Skærme forhindrer nærvær og trivsel
Der er så mange grunde til at kigge en anden vej nu. Forskningen viser nemlig, at skærme er den lige vej til dårlig trivsel. Og med dårlig trivsel følger dårligere læring, dårligere sundhed og et hav af andre udfordringer.
Faktisk ved vi nu, at bøger er en bedre måde at lære på end skærmen, at mobilfri skoler har mindre ensomhed – og mere leg, samvær og fællesskab.
Skærmene kan ikke overtage det menneskelige nærvær. Hverken hos forældre eller i skolen. Så måske er løsningen nærmere flere end færre lærere – i hvert fald indtil vi har fået trivslen op igen.
Kunstig intelligens kan bruges – med omtanke
Der er ingen tvivl om, at AI/kunstig intelligens vil kunne anvendes som et værktøj for lærere i Folkeskolen, men det kræver en særdeles bevidst tilgang til, hvor det giver mening.
Ellers vil AI kunne suge al originalitet og kreativitet ud af lærernes hverdag – og dermed børnenes! En lærer skal ikke stå ved tavlen og sige det, som en AI har fundet frem – læreren skal øse af sin faglighed, sin passion for læring og sin personlige indsigt.
Man kunne fristes til at tro, at Boston Consulting Group har sat en AI til at skrive den rapport, og at DA havde parkeret deres egen kritiske tankegang på et lidt for kedeligt webmøde …
Mikael Arendt Laursen,
Generalsekretær KLF, Kirke & Medier
Er du stadig i tvivl om, hvorvidt skærmbruget er uden alvorlige konsekvenser? Så lyt til vores seneste podcast: Vi har allerede tabt en generation til skærmen! – Interview med David Madsen
Og book et Mediemod-foredrag, hvor vi sætter ord på bekymringer og giver konkrete værktøjer til en mindre digital hverdag på book.klf.dk