Kilder føler sig misbrugt som reklamesøjle for clairvoyante i programmet Nærkontakt på Kanal 4. Al kritik er klippet væk, siger Özlem Cekic. Det er en naturlig frasortering, svarer Kanal 4.
Tekst Svend Løbner
Foto Krestine Havemann
Sandheden, hele sandheden og kun sandheden. Det er idealet i retssale, men næppe muligt i redigeringsrum. Tiden begrænser, og redaktøren må nødvendigvis vælge, hvad der skal med. Udfordringen er at klippe, så udsendelsen giver et retvisende billede. At den virtuelle virkelighed kommer så tæt på den virkelige virkelighed som muligt.
Men ind imellem kan medvirkende slet ikke genkende sig selv i det færdigklippede program.
Manipulation
– Sikke en manipulation! Jeg kunne næsten ikke genkende min egen rolle. Jeg var kritisk 90 procent af forløbet. Men alt det var klippet væk!
Ordene strømmer over tastaturet og ind på Facebook til Özlem Cekics godt 76.000 følgere. Den kendte debattør og dialogforkæmper har netop set programmet Nærkontakt på Kanal 4, hvor hun medvirkede sammen med tre andre kendte. Nærkontakt er et program, hvor clairvoyante prøver at komme i kontakt med de medvirkedes afdøde slægtninge.
En af deltagerne var Sebastian Klein, som skriver på sin Facebook-væg:
– Programmet er slet og ret fuld af løgn, og verden er blevet et dummere sted på grund af det!
Den kendte skuespiller og tv-vært bruger ordet manipulation flere gange i programmet, men det er klippet væk:
– Det er klippet sønder og sammen, og de clairvoyantes vildskud (som var utallige!) er klippet fuldstændig væk, skriver han.
Ikke et fakta-program
Vi forelagde protesterne for Kanal 4’s programdirektør Anne Garlichs fra Discovery Networks Danmark.
– Nærkontakt er et underholdningsprogram. Det er ikke et dokumentarisk projekt eller et fakta-program, der forsøger at afdække eller undersøge, hvad der er sandt eller falsk, siger hun og tilføjer, at både Özlem Cekic og Sebastian Klein er mediepersoner, der bør kende de præmisser, der gælder, når mange timers optagelse skal klippes ned til relativt få minutter:
– Til hvert program, der varer 42 minutter, er der optaget ca. 14 timers materiale, og som i alle andre tv-produktioner sker der naturligvis en frasortering af materiale i redigeringsprocessen, siger hun og tilføjer:
– Vi har naturligvis ikke en skjult dagsorden om at fremstille de clairvoyante mere kompetente, end de er. Vi bruger som udgangspunkt de optagelser med mediet, som fortæller om vores medvirkendes historie – ligesom man gør i alle andre tv-programmer.
Kritik klippet væk
Men for Özlem Cekic er det netop præmisserne, der ikke er klare fra starten:
– Da de henvendte sig, sagde jeg, at jeg er et troende menneske. Jeg tror på, at der er mere mellem himmel og jord, end vi kan se med det blotte øje. Men jeg tror ikke på, at man kan komme i kontakt med de afdøde. Det var også fint, sagde de. Det var ikke sådan, at man absolut skulle tro på det.
– Og så tænkte jeg, at det måske kunne være lidt sjovt at være den kritiske stemme. For der sidder rigtig mange mennesker i en sårbar situation derude. Men jeg tror også, at mange såkaldte clairvoyante tjener kassen ved at udnytte den sårbarhed.
Özlem Cekic gør altså klart fra starten, at hun er kritisk, under håndlæsning siger hun, at mediets kommentarer lyder som klichéer, og når den clairvoyante stiller op til 20 spørgsmål, om hun genkender en mand, et barn, en ung osv., siger hun nej hver gang.
– Men så kommer han til: Jeg ser en gammel dame for mig. Siger det dig noget? Ja, svarer jeg. Det er jo også den eneste mulighed, der er tilbage! De klipper alt andet væk, at det kritiske, alt det, der kan få os til at reflektere og tvivle på, om det er rigtigt.
Ikke reklamesøjle
Men sker der ikke altid en vis form for manipulation, når man prioriterer noget og klippet andet væk?
– Jo, men hvis jeg er kritisk fra A til Z, og kun tvivler to gange, og du så vinkler hele din historie på de to gange, så er det altså manipulation. Slutresultatet blev, at alle medvirkende syntes, at det virkede. Det er at vildlede mennesker.
Hvordan føler du dig efter den oplevelse?
– Jeg føler mig misbrugt til at fremme en industri, hvis formål blandt andet er at tjene penge. Og jeg føler trang til at sige undskyld til alle de mennesker, der har set programmet. For jeg ønsker ikke at være reklamesøjle for såkaldte clairvoyante!
Det er ikke fordi, at det, der bliver vist, ikke er del af sandheden. Men det er en lille del af sandheden, pointerer hun.
– Og når man klipper den store del af sandheden væk, så er der kun ét dansk ord til at beskrive det, og det er manipulation.
Fake news
På sociale medier bliver du også ”misbrugt” i den forstand, at folk siger endda nogle grimme ting om dig…
– Ja, men den store forskel er, at udtalelserne kommer fra enkeltindivider, der er frustrerede eller hadefulde. Kanal 4 er en tv-station med flere hundrede ansatte og en redaktion af uddannede mennesker, der laver programmer til flere hundredtusinder seere. Det er meget stor forskel. Jeg har helt andre forventninger til et mediehus. Der er presseetiske regler for, hvordan man omgås med sandheden – også selv om det er et underholdningsprogram. For ellers skal det fremgå tydeligt, at der er manipuleret. At det er fake news!