Om Mediemod
KLF, Kirke & Medier startede Mediemod i december 2017. Vi blev opmærksom på, at mange forskere forsøgte at råbe højt om kampen for nærværet rundt om aftensmaden og i klasseværelserne, og særligt blev vi udfordret af et oplæg holdt af den tyske hjerneforsker Manfred Spitzer på en konference i Barcelona i slutningen af 2016.
Digitale medier har ændret vores evne til at huske, være i sociale relationer og være fokuserede og koncentrerede. Værst går det ud over børn og unge, da deres hjerner er under udvikling helt frem til 20-års alderen. Men det er en udfordring for alle uanset alder. Derudover er denne udvikling bekymrende i en kristen sammenhæng, hvor det kristne fællesskab, fordybelse i Bibelen og koncentration om bøn er helt centrale.
Derfor vil vi i KLF, Kirke og Medier være med til at skabe bevidste mediebrugere, og have fokus på at skabe en god balance i brugen af digitale medier.
Vi vil fremme mediemodet, dvs. modet til at sige fra over for dårlig medieindflydelse, mod til at tage en timeout fra mediestrømmen og modet til også at benytte medierne bevidst.
Mikael Arendt Laursen
Generalsekretær i KLF, Kirke & Medier Baggrund
Internettets nærmest uendelige univers har givet os enormt mange muligheder. Fx mulighed for kontakt med mennesker rundt om i hele verden. Det er lige så nemt for mig at tale med min moster i Indonesien, som med min skolekammerat i klassen. Vi danskere er hoppet direkte ind i universet og har taget alle de mange muligheder til os i vores liv, skoler, stuer og soveværelser. Vi udnytter teknologien til fulde gennem vores computere, tablets, mobiltelefoner og alle andre smarte enheder.
MEN VI GLEMMER AT VÆRE BEVIDSTE MEDIEBRUGERE.
I vores iver for at se alt, i vores hungren efter nyheder og i vores angst for at gå glip af noget (FOMO: Fear Of Missing Out), så glemmer vi at tænke os om. Vi vil i KLF, Kirke & Medier være med til at sætte omtanke, tålmodighed og eftertænksomhed på dagsordenen igen. Vi skal for vores egen skyld – og ikke mindst for vores børns skyld – gå ind i internettets store univers med en bevidsthed om, hvad vi arbejder med. Og være bevidste om, hvordan vi bruger vores tid. Tid er en kostbar ressource, og vi kan ikke få tiden tilbage, hvis vi fortryder måden, vi har brugt den på. Inden man fx begynder at bruge sociale medier, apps, streaming og mobiletelefon, så skal man vide, hvordan disse medier og teknologiske enheder er indrettet og opbygget til at tage mere tid end man havde tænkt sig at give, og til at skabe afhængighed.
-
Notifikationer er slået til og kalder dig hen til telefonen – hvis du ikke slår dem fra
-
Næste afsnit i den serie, du streamer, kommer automatisk – hvis du ikke slukker
-
Lokation, kamera og mikrofonen er altid tændt – hvis du ikke ændrer indstillingerne
Brug din tid på det vigtige og det vigtigste og overvej, om de digitale medier mest bare er spild af kostbar tid, som vi aldrig får tilbage.
Er Internettet virkelig gratis at bruge?
Internettet er som udgangspunkt gratis at bruge. Vi kan fx helt gratis oprette en profil på en lang række af sociale medier. Men inden man får en profil, så skal man afgive nogle personlige oplysninger – og det er prisen! Vores data! Når man først er på og bruger de mange – og ofte rigtige gode – muligheder, de sociale medier skaber, så betaler vi igen og igen med vores data. På Instagram og Facebook betaler man bl.a. med likes, oplysninger om interesser og delinger. Herefter bliver annoncerne skræddersyet lige præcis til dig!
Bliv inspireret til at være en bevidst mediebruger
Book foredrag