Er du sikker på, at digitalisering gavner? Psykologer, hjerneforskere, lærere og andre fagfolk er bekymrede og ser, at skærme har svækket børns evne til at huske og til at lære. Voksnes selvværd udfordres på de sociale medier, og evnen til at være nærværende og koncentrere sig er også på spil. Vi giver dig ikke færdige løsninger, men tilbyder et inspirerende foredrag om teknologiens udfordringer og lægger op til debat. Book et Mediemod-foredrag til din kirke, skole eller forening – og gør børn og voksne til reflekterede mediebrugere.

 

Book foredrag

Mediemod – en ressource på mediebrugerens side

KLF, Kirke & Medier vil inspirere og støtte til: ✓ at stoppe op og tage en pause fra sociale medier, hvis de påvirker for meget ✓ at forældre kan være gode forbilleder for deres børn – også når det handler om skærme ✓ at forældre ikke uovervejet godtager skolers krav om tablets eller computere til alle elever Læs mere om projekt Mediemod

Bliv inspireret gennem projekt Mediemod

Vi ønsker at inspirere DIG til at være en bevidst mediebruger. Vi vil gennem inspiration, vejledning og rådgivning give dig de bedste vilkår til at bruge digitale medier med omtanke og være et godt forbillede for børn og unge. Under ‘Ressourcer‘ finder du inspiration til aktiviteter uden skærme og forslag til litteratur og podcasts om digitale medier.

Book foredrag

Udvalgte videoer: Mød en ekspert i digitale medier, en psykolog, en analytiker i digital adfærd og en politiker

Vidt forskellige fagpersoner kommer med deres kommentarer og refleksioner over, hvordan vi skal forholde os til digitale medier. Mød her ekspert i digital børne- og ungekultur Camilla Mehlsen, psykolog Ulla Dyrløv, analytiker i digital adfærd Lykke Møller Kristensen og politiker Ida Auken.

Se flere videoer

Hvis du arbejder på en skole og kan mærke, at børns digitale liv er flyttet med ind i skolen uden at være inviteret? Hvis du som voksen finder det svært at navigere og vejlede børn i deres brug af digitale midler? Eller at vejlede forældre? Måske synes du også, at dine egne børn er blevet kapret og bortført til en digitale verden, som er svær at gennemskue? Vi havde for nylig besøg af Mikael Arendt fra Mediemod til en pædagogisk eftermiddag på vores skole som et bidrag ind i vores fokus på børns digitale fællesskaber og vores egen digitaliserede undervisning. Vi ønskede at blive udfordret til at turde at gå foran som rollemodeller, at turde danne modkultur i en tid, hvor teknologien både fascinerer, men også nærmest erobrer os og vores børn på godt og ondt. Vi ønskede at blive dygtigere til at være tydelige guider for vores elever i deres digitale liv. At blive bevidste i vores valg, når vi planlægger god undervisning. Og vi blev ikke skuffede! Mikael formidlede på en rolig og fængende måde, som skabte refleksion og motivation til at ændre på det, som vi lige nu føler os fanget i, nemlig en skærmkultur, der udfordrer vores fællesskaber og vores fysiske møde med hinanden. Han formåede på eksemplarisk vis at bringe sig selv i spil, som gav inspiration og mod til at tage kontrollen tilbage fra skærmene. Ikke på én gang, men lidt ad gangen. For det kan vi, og det skal vi. Teknologien skal være til for vores skyld, ikke omvendt. Samtidig formidlede han en fascination af det, teknologien kan bidrage med og efterlod ingen teknologiforskrækkelse. Foredragets indhold var underbygget af den nyeste forskning og ramte plet i forhold til os som målgruppe. Vi fik bestemt noget at tænke over og arbejde videre med i vores praksis som lærere og som skole. Foredraget kan varmt anbefales til skolens pædagogiske personale eller til andre, der har med børn at gøre.

Thomasskolen i Skovlunde

Manager

Giv en gave

kr.
Bemærkninger