KLF på besøg i teenklub

0
814

Onsdag den 12. marts var KLF, Kirke & Medier inviteret til at holde en aften om mediernes påvirkning for teenklubben i Fredericia.
teen-fredericia-klf-kirke-og-medier
Efter en kort introduktion tager generalsekretær Mikael Arendt Laursen sammen med sin søn Alexander på 17 fat på at fortælle teenagerne om, hvordan medierne påvirker os gennem reklamer, product placement, holdninger, sprog og forbilleder.
Teenagerne fortæller om deres mediebrug og hvilke film, de har set for nylig. Og så bliver de udfordret på at fortælle, hvilke holdninger, disse forskellige film påvirker dem med. Det giver en livlig snak, og flokken er i det hele taget engageret i aftenens emne, som både er en del af deres hverdag men også er noget, som de godt er klar over kan være problematisk.
De vigtige aldersmærkninger
Da snakken falder på aldersmærkning af film, er flere af teenagerne enige om, at det da må være drømmejobbet at sidde som censor hos Medierådet for Børn og Unge og være “nødt til” at se en masse nye film hver eneste dag!
Teenagerne er også opmærksomme på PEGI-mærkerne, som er aldersmærkning og advarselsmærker på spil. Her blev der en god snak om, hvordan man skal forholde sig til de forskellige mærker.
De fleste teenagere havde det okay med, at det er deres forældre, der bestemmer, hvad de må se – bare de ind imellem lige vil høre på dem, når de argumenterer for, at en film eller et spil er okay, selvom forældrene måske ikke lige kender det så godt selv.
Der blev også tid til at tale om gruppepres, om at være det gode eksempel for andre, om at have sin kristne livsholdning med sig også i sit medieforbrug og om de oplevelser, hvor man troede, at man kun klare mere, end man egentlig kunne.
En af drengene fortalte om en film, han havde fået lov til at se, men som han bittert fortrød bagefter. ”Den skræmte mig helt vildt, og jeg havde bare svært ved at sove bagefter. Jeg er sikker på, at jeg havde mareridt over den film!”
Tablets frem for tv
Efter at have delt en aften med disse 13-15 årige er det også helt tydeligt, at de fleste i den aldersgruppe stort set kun bruger computer og mobil, når de bruger medierne. Der er ikke ret mange af dem, der sætter sig ned foran et tv for at se en udsendelse. Så vil de hellere bruge nettet eller de nye streamingtjenester.
“Så endnu engang er medieverdenen i forandring, og de unge kunne slet ikke forholde sig til, at jeg kun havde radio og tv, da jeg var barn,” afslutter Mikael.

Tidligere artikelOnline overskud
Næste artikelFlere kristne film i biograferne i 2014