DR rapporterer fra KLF-konference

0
808

Danmarks Radio havde en journalist på pletten, da KLF, Kirke & Medier holdt konference om seniorer og medier på Christiansborg mandag den 11. november.
Christiansborg2013-mediedirektorer
Journalist Mathias Alexander Olsen citerer bl.a. KLFs landsformand Henning Bjerg Mikkelsen:
– Der er meget godt senior-TV, men det kan også blive bedre. Ingen kan ændre, at det kan være svært at blive gammel, men medierne kan gøre det lidt lettere, sagde Henning Bjerg Mikkelsen.
Efter talen var der forskellige oplæg om ældres TV-forbrug, og nogle af konklusionerne lød på, at folk på 60+ generelt ser meget fjernsyn – lige under fire timer om dagen, og at de hovedsagelig ser public service-tv.
Medieforsker Dan Pedersen fulgte derefter med analyse baseret på en Gallup-undersøgelse af ældres mediebrug.
– I Japan har salget af inkontinensbleer oversteget salget af børnebleer. Og i Danmark er 24 procent af befolkningen over 60 år – og det stiger og stiger. Det er også den gruppe, der ser allermest fjernsyn. Derfor er det vigtigt, at diskutere seniorer og TV, sagde han.
I løbet af oplæggene var der plads til spørgsmål og debat.
– Jeg føler stort set ikke, at der er noget fjernsyn for mig. Jeg vil gerne have historisk TV, eller noget der handler om at blive gammel. Ikke sådan noget plat underholdning som ‘X Factor’ og ‘Vild med dans’,” kritiserede en fra publikum til klapsalver fra salen.
DRs mediedirektør Gitte Rabøl og TV 2’s kanalchef Lotte Lindegaard indtog også talerstolen, hvor de hver i sær fortalte, at mange af de ældres TV-ønsker allerede findes. Bare ikke på hovedkanalerne DR1 og TV 2.
– Mange af jer kritiserer, at DR1 ikke har nogle tilbud specifikt til ældre, indledte Gitte Rabøl, “og det passer. Men vi har heller ikke ungdoms-TV på dén kanal. For den skal samle alle om de vigtigste og bredeste emner. Uanset alder, sagde hun ifølge artiklen på DR.dk.
Jo ældre man bliver, jo gladere bliver man for oplysende TV. Folk på 60 og over ser dagligt både 1,7 timers underholdningsfjernsyn og 1,7 timers oplysende TV.

Tidligere artikelTV-programmer designes efter seernes interesse – ikke deres alder
Næste artikelJulekalender inspireret af Grundtvig