Foto: DR

I forbindelse med temaet om børnefjernsyn i KLFs magasin ville vi gerne have bragt et længere interview med Mads Geertsen, som står bag Onkel Reje. Onkel Reje fylder en del i børns bevidsthed og også blandt KLFere.

I første omgang foreslår vi et dobbeltinterview med Mads Geertsen og Mikael Arendt Laursen, KLFs generalsekretær, hvor Mads Geertsen kan fortælle om tankerne bag Onkel Reje og give respons på de reaktioner, som Onkel Reje har affødt. Men det afviser Mads Geertsen via DRs kommunikationsafdeling.

 

I et afsnit af Onkel Reje og børnenes børnebrevkasse tager Onkel Reje og Brille til Bornholm og møder verdens højeste bornholmer, som bruger en rundkirke som toilet. Se seancen her som gif-animation.

 

Dernæst sender vi fire spørgsmål, som Mads Geertsen kan svare skriftligt på:

  • Hvorfor laver Onkel Reje sjov med Gud, kristendom og kirke?
  • Hvorfor er det kun kristendommen, som Onkel Reje laver sjov med? Hvorfor ikke islam, jødedom, buddhisme eller hinduisme, som også er store verdensreligioner?
  • Hvorfor fjerner ’verdens højeste bornholmer’ taget på en rundkirke og bruger kirken som toilet?
  • Hvordan har du det med, at børn og voksne, der går i kirke, bliver meget stødt over det?

Men DRs kommunikationsafdeling og Pelle Møller, redaktør for Ramasjang, blokerer for, at spørgsmålene kunne gå videre til Mads Geertsen.

 

DR: Redaktører svarer på kritiske henvendelser

Sarah Cecilie Simone Hansen, presserådgiver i DR, skriver i en mail til KLF:

”Den typer af henvendelser svarer vores redaktører på her i DR – da det er dem, der har ansvaret for programmerne og deres indhold. Det er også grunden til, at det er Pelle Møller, redaktør for ’Onkel Reje’, der har forholdt sig til din henvendelse om ’Onkel Reje’. Pelle Møller er som redaktør bl.a. med inde over manuskripterne, udviklingen af figuren mv., og er dermed ansvarlig for det i sidste ende.”

Pelle Møller svarer imidlertid ikke på det, der er sagens kerne, men skriver blot:

”Vi følger alle vores figurer og universer, inklusiv Onkel Reje, på tæt hold, og vi er altid opmærksomme på figurens spændvidde og mulige udfordringer i forhold til kanalen og de børn, der ser med. For Onkel Reje-figurens vedkommende, er der ikke tænkt i, at den skal provokere eller være grov. Onkel Reje er derimod skrevet som en fræk og fjollet femårig, fanget i en eventyrlig pirat-persona.”

Sarah Cecilie Simone Hansen henviser desuden til en kommentar fra sidste år fra Jesper Termansen, seernes redaktør i DR:

”Humoren og satiren drejer sig ikke om kristendom eller nogen anden religion. [..] Onkel Reje udfordrer og vender alt på hovedet, som man ofte gør i komikken. Børnene kan let afkode, at Onkel Rejes programmer er en absurd verden [..]. Samtidig har DR over for KLF understreget, at der hverken i forbindelse med Onkel Reje programmer eller i andre børneprogrammer er emner, trosretninger eller befolkningsgrupper, som DR ikke kan omtale i satirisk eller humoristisk sammenhæng.”

 

Kritisabelt, at DR lukker ned

At DR lukker ned for Mads Geertsen, undrer Mikael Arendt Laursen:

– KLF har aldrig før haft problemer med at få en dialog med medarbejdere i DR. At Mads Geertsen ikke vil stille op til et interview, hvor han kunne få mulighed for at sætte egne ord på Onkel Reje-figuren, som han har gjort i flere andre medier, er mærkværdigt. Men at vi ikke en gang kan få skriftlige svar på fire centrale spørgsmål, er kritisabelt.

Sarah Cecilie Simone Hansen henviser i korrespondancen med KLF til, at DR allerede har svaret på KLFs klage, og at Jesper Termansen havde det indtryk, at det var et overstået kapitel. Til det siger Mikael Arendt Laursen:

– Det ville være meget mistænkeligt at tage et tema op om børnefjernsyn uden også at forholde sig til Onkel Reje. I temaet skriver vi også om Sigurd Barrets bibelhistorier og bringer et interview med den mangeårige B&U-medarbejder Poul Nesgaard. Det er alt sammen velkendt, men fortjener en fornyet afdækning i forbindelse med dette tema. Onkel Reje-figuren er en del af DRs aktuelle tilbud til børnene og er derfor endnu mere relevant at have med i dette tema, fastslår Mikael Arendt Laursen.

 

Respons i 11. time

Kort før deadline på KLFs magasin modtog vi imidlertid en kort skriftlig kommentar fra Mads Geertsen, hvor der blandt andet står:

”Onkel Reje er både en figur, et program og et univers, som tager afsæt i børns virkelighedsopfattelse. Børn i Danmark kender Gud og Jesus på lige fod med, at de kender julemanden og statsministeren. Onkel Reje tager afsæt i den danske kultur, og derfor indgår der fænomener derfra.”

Mikael Arendt Laursen takker for, at Mads Geertsen i 11. time selv gav respons på henvendelsen fra KLF. Men han er ærgerlig over hvor lidt forståelse, der er for sagens kerne:

– Mads Geertsen går behændigt uden om det, der er sagens kerne: At børn er blevet påvirket af, og at forældre og bedsteforældre er blevet stødt over, at tro bliver brugt til satire i et trygt univers som Ramasjang, siger Mikael Arendt Laursen, som håber, at Mads Geertsen en anden gang har lyst til at stille op til et dobbeltinterview med ham.

Afsnittet, som affødte KLFs reaktion, hvor en bornholmsk kæmpedame bruger en rundkirke som toilet, kan stadig ses på dr.dk/tv – og blev genudsendt så sent som den 9. juli på Ramasjang.

    

1 KOMMENTAR

Comments are closed.