Vores medieforbrug og vaner ændrer sig

Overordnet bliver medieforbruget i disse år mere digital og mindre analog og trykt. Det viser Slots- og Kulturstyrelsens årlige rapport 'Mediernes udvikling i Danmark'. - Udviklingen er ikke overraskende, men dog en udfordring, mener Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier.

0
2016

Der bliver fortsat set mindre flow-tv, lyttet mindre til radio, og der er færree, der læser printaviser. Til gengæld er der flere og flere danskere – særligt de unge – der streamer via internettet og lytter til podcasts, og oftere og oftere bliver nyhederne læst på nettet.
Dét er nogle af konklusionerne i den årlige ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2019″.
Mere digital, øget indflydelse
Morten Lautrup-Larsen, vicedirektør i Slots- og Kulturstyrelsen, bemærker, hvordan den teknologiske udvikling har sat sit præg på rapportens konklusioner:
– Hvad end vi taler om tv- eller radiobrug eller om brugen af skrevne nyhedsmedier, så ser vi, at danskernes medieadfærd bliver mere og mere digital og i højere og højere grad foregår på brugernes egne præmisser, siger Morten Lautrup-Larsen.
Noget af det, som rapporten viser, er, at en stor del af den danske befolkning faktisk er meget godt med. 98% af alle danskere fra 12 år og opefter havde adgang til internettet i 2018. Og 90% af dem brugte det dagligt eller næsten dagligt.
– Den teknologiske udvikling gør medier anvendelige på nye måder, og de bliver tilgængelige for et større og større udsnit af befolkningen. Det er i øvrigt kun en mindre del af danskerne, der synes, at moderne teknologi virker skræmmende, konstaterer han.
 
Behov for selvjustits og bedre nyhedsmedier
Udviklingen overrasker ikke Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier. Han er dog alligevel betænkelig ved de negative konsekvenser af streamingtjenesterne.
– Der er ikke noget galt i, at man flytter medieforbruget fra flow til on demand. Men det er en udfordring, hvis man bliver lukket inde i sin egen boble.
Flere forlader de trykte aviser, og flere tager online nyhedsmedier til sig, viser undersøgelsen. Det er ikke et problem for så vidt, mener Mikael Arendt Laursen, men det forstærker behovet for seriøse nyhedsmedier:
– Vi ser igen, at der er behov for seriøse medier, som tager deres opgave alvorligt. For der findes sites, som går efter mere eller mindre sande nyheder. Og der må vi bare opfordre de etablerede medier til at udkonkurrere dem med lidt langsommere, men bedre nyheder. Vi kan ikke forhindre, at de falske nyheder er der, men vi skal sætte vores lid de seriøse nyhedsmedier.

Hovedkonklusioner fra rapporten ‘Mediernes udvikling i Danmark 2019’

[infogram id=”medieudvikling-2019-1h7k23kn9lov6xr?live”]
Hvad med dig?

Tidligere artikelOverblik: Disse DR K-programmer flytter til DR 2
Næste artikelRadio 4 lancerer et nyt trosprogram med Isam B