Hvis man spoler 10-15 år tilbage, så udgav både DR og TV 2 en stribe af deres radio- og tv-programmer som lyd-/video-podcast. Man så sågar tv-programmer, der blev udgivet som lyd. Videopodcasts er forsvundet i dag. DR og TV 2 udgiver dem i hvert fald ikke længere. For DRs vedkommende skyldes det nok, at DR TV er flyttet ind på brugernes telefoner og smart tv. Der er ganske enkelt ikke nogen grund til at tilbyde det produkt.
For TV 2s vedkommende er den mest åbenlyse forklaring, at det kannibaliserede på TV 2 Play. Hvorfor skulle man abonnere på TV 2 Play, hvis man kan hente Natholdet og TV 2 Nyhederne som podcast? Der er væsentligt mere på Play end det, men det er ikke desto mindre eksempler på programmer, som var gratis at hente som videopodcasts, men som koster en pizza om måneden, hvis man vil se dem på Play.
Det er altruisme, hensynet til almenvellet, der driver værket.
Stefan Vase, redaktør
DR udgiver stadig rigtig mange radioprogrammer som podcasts. Men Genstart og Tiden fra DR samt Dato og Korrespondenterne fra TV 2 er udgivet med podcast som den primære distributionsform. Det skal ikke udfylde en given plads i en sendeflade, og varigheden kan svinge. Genstart er godt nok rykket ind på P1, men det er svært at se for sig, at Dato og Korrespondenterne kan rykke ind på TV 2 eller TV 2 News. De nye podcasts er jo lydbårne, og det ville være noget aparte at tænde for fjernsynet for at se lyd…
Om TV 2s nye podcasts vil være ren udgift for TV 2, eller om de bliver reklamefinansieret, kan jeg ikke regne ud. TV 2s nyhedsdirektør Ulla Pors- Nielsen, der har en fortid som programchef for DR1, begrunder det med TV 2s public service-forpligtelse; at væsentlig information skal ud til flere danskere. Det er altså altruisme, hensynet til almenvellet, der driver værket.
Men man kan ikke lade være med at tænke denne podcast-indsats i forlængelse af TV 2 Echo – et kortere dokumentarformat for unge: TV 2 har nok problemer med at få trukket en yngre målgruppe ind bag betalingsmurene på Play og må derfor række ud til mediebrugere under 40; med Echo for de 20-30 årige og podcasts for de 30-40 årige. Ulla Pors vil give dem ”lyden af TV 2”, så de – underforstået – finder ud af, at de vil have mere TV 2.
ethvert tiltag, der med udgangspunkt i Danmark og danske forhold ønsker at klæde yngre mediebrugere på til at forstå samfundet og verden, er al ære og anerkendelse værd
Stefan Vase, redaktør
Det er min kyniske analyse. Jeg håber, at det lykkes for dem, fordi vi er afhængige af, at yngre mediebrugere får øjnene op for den gode medieproduktion, der finder sted under public service-paraplyen. Ikke at der er noget galt med de kommercielle nyhedsmedier, vi i øvrigt har i Danmark (som Politiken, Berlingske, Information, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad osv.). Men jeg tror ikke, at det er dem, der vinder i opmærksomhedskrigen og de unges gunst og kreditkortoplysninger. Det er derimod globale streamingtjenester, hvis eneste interesse i danske mediebrugere er deres penge.
Der har DR, TV 2 og de kommercielle nyhedsmedier bare en noget andet dagsorden: De er godt nok også interesseret i vores penge (DR omend kun indirekte) og vores opmærksomhed, men de vil gerne oplyse os om det samfund, vi lever i, og den verden, der omgiver os. Og det er meget nemt at konkludere, at Netflix, Disney+ og så videre ikke har den store interesse i danske samfundsforhold. Der rager dem en høstblomst. Og derfor er ethvert tiltag, der med udgangspunkt i Danmark og danske forhold ønsker at klæde yngre mediebrugere på til at forstå samfundet og verden, al ære og anerkendelse værd.
Det er bydende nødvendigt, hvis vi skal bevare et samfund med en høj grad af tillid og fælles forståelse af, hvad der er sandt, og hvad der er løgn.
Stefan Vase, redaktør