Ramasjang overtog hen over sommeren morgensang-tjansen fra Phillip Faber og har grundlæggende gjort det rigtig godt.

Programmet bød på en god blanding af Ramasjang-værter, musikere fra børnenes univers og andre musikere, som normalt ikke har meget med børn at gøre. Derfor var det også en stor oplevelse at se og høre Sussi og Leo synge Smilende Sussie, Lars HUG synge Elsker dig for evigt og Daimi synge Hvem har du kysset i din gadedør. Der var gamle børneklassikere som Kalendervender Tage, sunget af Hr. Skæg Se min kjole, sunget af Lucy love, og Jeg er en papegøje fra Amerika, sunget af Wafande. Nyere popmusik kiggede også forbi: Katinkas 2000 meter, SODAs vindersang fra MGP 2019 Bedste veninder og Oh Lands White nights.

Redaktionen bag skal have ros for at have mod til at smide Ingemanns dejlige morgensalme I østen siger solen op ind i puljen af sange. Sangeren Thomas Buttenschøn komponerede en ny og forfriskende melodi til den. Det er en god måde at bringe kulturarven videre til en ny generation. Det har generelt også præget programmet at bringe kulturarven videre til en ny generation og give rum for ny musik.

Det er svært at forestille sig andre programmer, hvor man kan se en så eklektisk sammensætning af musikere og sange. Virkelig kreativt og modigt.

Men spørgsmålet er, om programmets tilrettelæggere har været overmodige?

Det er en kendt sag, at KLF, Kirke & Medier har det anstrengt med Onkel Rejes fandenivoldske børneunivers. Onkel Rejes finurlige ’Jeg kan ikke li’ at gå i bad’ i en heavyudgave, som man kunne se den 13. juli, var underholdende, men lige i kølvandet på den kom sangen ”Mega monster heavy metal” med linjen ”For man må gerne bande og synge ’av for satan’”. At det skulle være en dyd at opfordre børn til at bande, er ikke hele Danmarks Radio værdigt.

Bro. Foto: Morten Darving Schlüter.

Plat og klam børnesang?

Den 15. juli tog vi med sangeren Bro (Kevin Andreasen) ’Sydpå’ – en sang om at holde ferie sydpå og om at drikke sig fuld. Men sangen handler måske kun på overfladen om en ferie sydpå.

”Baby, jeg vil med dig sydpå
Snakker ikk’ om Italien, Lolland og Spanien
Jeg vil meget mere sydpå, sydpå, sydpå”

Basim, der var med til at skrive sangen, siger selv:

”For at være ærlig så er der jo ikke noget af det, der handler om at rejse. Men vi legede meget med ordene for at finde den rette balance. Der er en ekstrem hårfin grænse mellem at være sjov og underspillet til, at tingene bliver platte og klamme.”

Så der er næppe nogen tvivl om, at sangen ikke er så uskyldig, som den giver sig ud for at være, og det burde være nok til, at den ikke blev sunget på Ramasjang.

”Når du går i de korte kjoler
og jeg endelig kan dufte dig.”

På Ramasjang, virkelig? Er det nogle udtryk og billeder, som 7-årige piger skal gå rundt med?

Pharfar. Foto: Morten Darving Schlüter

Bagesang? Massagesang? Voksensang?

1. juli var det helt galt. Rapperen Pharfar (Søren Schou) var med og skulle synge sangen ”Lad mig rulle dig”. Seerne måtte forstå, at sangen handlede om at bage – eller måske at give en anden person massage med en kagerulle. Det sidste giver så absolut ingen mening, men lad gå…

”Og jeg kan li’, at du sukker, når jeg rører dig
Tjek den effekt, som du har på min bambus”

Og derefter synger han:

”Alle mændene på Ramasjang de vil ha’ dig, men
De er ikke andet end [ssshhh]”

I den oprindelige version bliver der ikke tysset, men sagt noget temmelig vulgært. Det er et tegn på, at der er i hvert fald er nogle, der tænker, at sangen kan være problematisk.

Vi kan se, at det langtfra er første gang, at Søren Schou synger ”Lad mig rulle dig” for børn. Første gang var det i en noget mere direkte, perverteret udgave, fordi han ønskede, at det skulle være ”så frækt, at jeg i hvert fald ikke får børnefans.” Men børnene var stadig vilde med ham og med sangen, så han ændrede den. Søren Schou står ved, at sangen stadig er vulgær, men dog pakket pænere ind:

”Børn er jo som udgangspunkt uskyldige og får ikke sådan lige det samme ud af et ord som bambus, som de voksne gør,” mener han selv.

Spørgsmålet er så bare, hvad forældre, der ser deres børn synge med på den, skal tænke? Har Pharfar med et let retorisk greb flyttet problemet fra sig selv og over på børnene – eller forældrene, der måske/måske ikke ser sex overalt?

Pilfinger. Foto: Morten Darving Schlüter

Sangen om fugle handler ikke om fugle…

1. august var Pilfinger på besøg. Programmet var denne dag pakket ind i et fugletema. En af Ramasjangværterne Isabel sang ’Alle kan gøre noget’ – om at skabe gode rammer for fugle i naturen og i haverne. Og Pilfinger rappede og sang sin sang ”Fugle”. Og bevares teksten virker da relativt uskyldig:

”Jeg kigger på fugle
Hvorfor ik’? Hvorfor ik’?
Når de sidder på min hæk”

Men man skal ikke meget langt hen i sangen, før det bliver mere underligt:

”Jeg kigger på fugle
Mest torsdag, mest fredag, mest lørdag
Og jeg siger
Hvorfor ik’? Hvorfor ik’?
Måske om lidt er de væk”

Er det ikke torsdag, fredag og lørdag man går i byen? Og i øvrigt på tidspunkter, hvor det er meget vanskeligt at se fugle… Pilfinger har udtalt, at det ville være sjovt at skrive en sangtekst, hvor piger var erstattet med fugle:

”På et tidspunkt har jeg en griner over, at der aldrig er nogen, der har kaldt kvinder for birds. Altså en komplimenterende ting for lækre, smukke kvinder, og jeg tænkte, hvorfor er der ikke lavet en sang om det? Og så gik der bare fuld symbolik i den, og vi pløjede derudaf.”

I det lys bliver sangens mening mere klar:

”Fuglepiger kommer til min by
Og får alle mine hunde til at gø
En jungle af beton, ja
Solen skinner det er snart sæson
Ups jeg mener jagtsæson
Gi’ mig, gi’ mig, gi’ mig tid
Det skal nok blive fun
Jeg har øjnene på dig
Birdy birdy nam nam”

Og for at der ikke skal være nogen tvivl om sangens egentlig mening, trækker Pilfinger i sangen på en meget kendt sexskandale fra Det hvide hus:

”Sig god dag til min king kong
Nu vil du lege Monika og Clinton
Eller Marge og Homer Simpson
Så lad os tage en sving om
Som de gør i Kingston
Jeg har øjnene på dig
Birdy birdy nam nam”

Morgensang eller pornosang?

I den noget mere uskyldige afdeling var Kaj og Andrea på besøg den 1. august. De sang først Kajs sang. ”Hej med dig, jeg hedder Kaj”. Og dernæst Bakke snagvendt-sangen, som har fået noget nær mytologisk status som vrøvlesang nr. 1:

”Prøv at bakke snagvendt, altså snakke bagvendt.
Hvis du bakker snagvendt, lyder det så skægt.”

Og ja, det er skægt. Sangen kan dårligt kaldes pornografisk og er i grunden ret uskyldig, selvom der bliver sunget:

”Hvis du siger vaskeklud, bliver det til klaskevud,
og hvis du siger missetand, bliver det til tissemand.”

Silja Okkings reaktion på sidste ord er meget almindelig: Hun førte i programmet hånden op til munden med en ”ej, hvor er det pinligt”-attitude. Sådan som alle nu gør, når vi kommer dertil i den gamle børnesang.

Men en tilsvarende reaktion udeblev totalt, da der blev sunget ”av for satan”, ”korte kjoler”, ”bambus” og ”king kong”. Det er ubegribeligt, at DR sender sådan noget ud morgen efter morgen til børn og familier. Det sender et signal om, at DR er ude af trit med sin målgruppe, ikke tager sit ansvar på dannelsen på sig og ikke fatter en brik om lyrik.

DR skylder alle børn og alle familier en stor og uforbeholden undskyldning for sommerens pornografiske morgensang og omgående slette udsendelserne fra den 13. juli, 15. juli, 21. juli og 5. august fra arkivet, så det hverken kan ses på DR TV, på dr.dk eller på de sociale medier eller risikerer at blive genudsendt.

Kilder:

Tidligere artikelSociale medier er dødbringende
Næste artikelDRs Morgensang fortsætter og skifter (igen) vært