Nordiske Mediedager i Bergen

0
403

Nordiske Mediedage web
Fra den 11. til 13. maj deltog KLF, Kirke & Medier i den internationale konference Nordiske Mediedager i Bergen i Norge. Her var mediefolk fra primært Norge samlet til nogle spændende dage med oplæg om aktuelle emner om programmer, medieetik, mediepolitik og mediebrug.
I et fællesnordisk debat blev der sat fokus på, hvordan debatkulturen er i de tre nordiske lande. De store udfordringer i Danmark er, set med vores nabolandes øjne, at vi er ramt af et markant fokus på København, og at danske politikerne stort set bare er talking heads, som befolkningen har meget lidt tillid til.
En ny, etisk udfordring er, at de store mediehuse begynder at bruge avancerede it-systemer til at beregne, hvad der skal stå hvor særligt på de digitale platforme. En algoritme styrer indholdet på forsiden af hjemmesiderne ud fra en masse tags på historierne. Det betyder, at de mest læste nyheder får bedre placeringer på hjemmesiden, fordi systemet ser læsertal som væsentligste succeskriterie. Men er det læseren, der skal bestemme, hvad der er vigtigt? Algoritmestyring kan være en fare for visse medietyper – og særligt en fare for public service. Det kunne være interessant at høre, hvad fx DR’s nyhedsdirektør Ulrik Haagerup mener om et system som dette.
Et af de mere underholdende indslag på konferencen var et oplæg ved Vinton Cerf, som var med til at skabe internettet. I dag arbejder han for Google og er ved at udvikle et interplantarisk netværk, så data lettere kan komme frem og tilbage mellem rumskibe. I øvrigt kom han også med denne udtalelse: ”It’s software and it’s always a miracle when software works.” (Det er software, og det er altid et mirakel, når software virker). Både Google og en uafhængig udbyder viste også den nyeste Virtual Reality-teknologi frem, hvilket var ganske fascinerende.
Endelig var der en debat, som også er meget relevant i Danmark netop nu. Chefredaktør James Lamont fra Financial Times i London holdt et spændende oplæg om, hvordan de som gammelt avishus har ændret strategi, så de i dag ser en stor vækst på deres digitale platforme og også er i stand til at tjene penge på disse, så faldet i antal trykte aviser ikke længere truer deres eksistens. I Danmark mener mange avishuse, at vejen frem er at begrænse DR, men måske bygger det i virkeligheden på manglende ambitioner. Danske aviser kunne i stedet lære af de udenlandske, når de forstår at skabe nye forretningsområder i sig selv. Financial Times har en plan er at sikre excellent, redaktionelt arbejde, uafhængighed og integritet. Målet er at have en million digitale og betalende læsere på verdensplan i 2020.

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar

Skriv dit navn her