KLF roser mobilselskab for at fremme den gode tone

0
496

Ord kan skabe. Ord kan ødelægge. Derfor har mobilselskabet Call me lanceret kampagnen ”Tal ordentligt”. Det får de en buket for af KLF, Kirke & Medier.
Calleme-HanneLindblad
Mange kender reklamen fra tv. Tilfældige mennesker mødes i trafikken, og bagateller sætter gang i voldsomme reaktioner.
Den hårde tone smitter fra bilisten til mor og søn, der går over i fodgængerfeltet og videre til pakkebudet, en kvinde i en elevator og manden på kontoret. Den lille dreng hører sin mor skælde en skater ud, og kort tid efter råber han selv til et pakkebud: “Flyt dig din store idiot!”.
Verbal forurening
I kampagnen Tal ordentligt – det koster ikke noget sætter mobilselskabet Call me fokus på den skærpede tone i Danmark. Skældsordene fyger omkring os, og temperamentet sidder løst. Selskabet taler om en verbal forurening, hvor hårde ord har sneget sig ind og er blevet en del af vores hverdag. Men det er ikke okay, for hårde ord gør ondt.
Mobilselskabet formulerer det således: ”Vi drømmer om at være med til at skabe en bedre verden. Vi er et mobilselskab med holdning og karaktér, og vi tør forholde os til den verden, vi er en del af. Vi lever af at forbinde mennesker via ord. Ord er magiske – de kan skabe, og de kan ødelægge. Kort sagt: ord har konsekvenser. Derfor føler vi, at vi har et ansvar for at udfordre os selv og danskerne i jagten på at tale ordentligt.”
Den gyldne regel
Kampagneleder Sofie Heilskov knytter en kommentar til:
– Mellemmenneskelig respekt og omsorg er grundstenene bag Tal ordentligt kampagnen, som vi lancerede i februar 2012. En stærk tro på den gyldne regel om, at vi skal behandle andre, som vi selv ønsker at blive behandlet. En tro, der også gennemsyrer den interne kultur i Call me.
KLF, Kirke & Medier belønner initiativet med buketten, som hvert kvartal gives til en mediepersonlighed, der gør en positiv forskel i medierne. Denne gang blev buketten overrakt til Call me’s administrerende direktør Hanne Lindblad, som blev meget glad for denne hæder.
– Jeg vil gerne sige tusind tak for buketten på vegne af Call me og teamet bag kampagnen, smiler hun. Det betyder virkelig meget for os, at andre bakker op om kampagnen.
Begrundelsen er, at Call me med deres kampagne har fokus på at få danskerne til at reflektere over og tale sammen om, hvordan det er, vi taler til hinanden. KLF bakker op om, at en større bevidsthed om ordets magt kan skabe en holdningsændring og befordre en bedre tone os danskere imellem.
Gør godt – og tjen godt
Kampagnen har også haft betydning indadtil i virksomheden Call me:
– En kampagne som denne betyder, at vi kommer til at ændre den måde, vi driver virksomhed på, siger administrerende direktør Hanne Lindblad.
– Hele meningsdimensionen kommer i fokus, og vi vil opleve, at det at gøre godt og at tjene godt sagtens kan forenes i en skøn harmoni. Den sandhed oplever vi allerede i Call me, siger hun.
Kampagneleder Sofie Heilskov tilføjer:
– Vi lever i en tid med store forandringer, også når det drejer sig om værdier. Værdier som moral, nøjsomhed, fællesskab og bæredygtighed er igen yderst relevante for det moderne menneske.
Læs mere på www.talordentligt.dk.

Artiklen er skrevet af Mikael Arendt Laursen og bragt i magasinet Kirke & Medier.
 

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar

Skriv dit navn her