Ris til TV 2 – og ros til DR

0
385

Et tilbageblik over 2013 afslører manglende fordybelse i kristne emner på TV 2, mener KLF, Kirke & Medier. Til gengæld roser foreningen Danmarks Radio for en serie flotte produktioner om tro i 2013.
MikaelArendtLaursen-portraet
Det er svært at finde noget at rose TV 2 for i 2013 – set fra et kirkeligt synspunkt, mener Mikael Arendt Laursen.
– Programmer om tro og eksistens er nærmest fraværende på stationens landsdækkende kanaler. Vigtige emner til overvejelse og fordybelse er henlagt til regionale stationer. Her er stor plads til forbedringer, skriver generalsekretæren i et debatindlæg til Jyllands Posten.
Til gengæld roser han Danmarks Radio for en række gode programserier om tro og eksistens i 2013.
– Selv om vi gerne så flere trosprogrammer og især DR Kirken på hovedkanalen DR1, glæder vi os over trosprogrammer som ”Den 2. Dimension” på DR K.
– Vi har jævnligt ønsket trosprogrammer for de yngre seere – og mangler stadig at se disse på DR Ultra og DR Ramasjang. Men vi vil rose DR for at sætte tro på dagsordenen på DR3 gennem programmer som ”Vis mig din tro” og ”Mirakler i Midtjylland”.  Det var også fint, at kirkens vinkel kom med i programmet ”Gift ved første blik”.
Når det er sagt, er der også lidt malurt i bægeret hos DR.
– Vi kritiserede den iscenesatte demonstration foran den krakkede EBH Bank, og har siden holdt øje med lignende manipulation. Vi protesterede over latterliggørelsen af kristendom og kirke i et afsnit af Absurdistan, skriver Mikael Arendt Laursen i debatindlægget.
I 2013 har KLF, Kirke & Medier indledt dialog med kommercielle stationer som SBS Discovery Media, der bl.a. udbyder tv-kanalerne 4,5,6 g 7.
– Her savner vi nemlig programmer om tro og eksistens. Tro er et livsvilkår og kristendom et vigtigt kulturgrundlag. Derfor kan vi kun opfordre SBS til at skrue op for kirkelige programmer i 2014. Det samme gælder naturligvis Modern Times Group, der bl.a. udbyder Viasat og TV3. En kanal som DK4 er bedre til at sende programmer om tro end disse giganter på mediemarkedet, siger generalsekretæren og slutter:
– Jeg vil følge medierne igen i 2014 og glæder mig til at se, hvordan de tager udfordringen op med at formidle kirke og tro. Det er et meget væsentligt stofområde for alle aldersgrupper, og jeg er overbevist om, at mediehusene kan løse denne opgave både professionelt og interessant, hvis de vil.

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar

Skriv dit navn her