KLF: Børn skal ikke gøres til forbrugere

0
929

I det nye ToonTV skal sjove tegnefilm få kommercielle reklamer til at glide ned hos børnene. Det duer ikke, mener KLF, Kirke & Medier.
HenningBjergMikkelsen
Af Henning Bjerg Mikkelsen, Landsformand for KLF, Kirke & Medier
TV er et af tidens mest effektive medier. Derfor bruger virksomheder store summer på tv-reklamer. Og derfor kan det ikke komme bag på nogen, at en kommerciel legetøjsvirksomhed laver en hel tv-kanal, hvor sjove tegnefilm skal få reklamerne til at glide ned hos de små seere.
I KLF, Kirke & Medier er vi betænkelige ved, at børn på denne måde gøres til forbrugere – udenom deres forældre. Når reklameaviser og glittede brochurer dumper ind ad brevsprækken, ses de både af børn og voksne og giver anledning til at tale sammen om produkterne. I en tv-kanal direkte rettet mod små børn lades børnene oftere i stikken uden forældrenes nuancerede og kritiske kommentarer.
Vi er ikke så bekymrede for at den nye ToonTV vil stjæle store andele af børnetv-markedet. Derimod byder det os imod, at man igen etablerer noget, som gør børnene til forbrugere.
Børn skal have lov at være børn – og BR og andre virksomheder bør alene rette sine reklamefremstød mod børnenes forældre.
 

Tidligere artikeldr.dk – nu med undertekster
Næste artikelDatingsite undergraver samfundet moralsk og økonomisk