I ly af coronakrisen offentliggjorde TV 2 Danmark sin public serviceredegørelse den 30. april. Der er ikke meget nyt i den – desværre. TV 2 har igennem mange år skrevet i sine redegørelser, at mediehuset IKKE vil lave selvstændige programmer om religiøse emner, fordi det “erfaringsmæssigt vil have begrænset interesse hos seerne”.
For det første: Hvor aktuel er TV 2 Danmarks erfaring, når det gælder at producere selvstændige programmer om religiøse emner? Det er en selvopfyldende profeti, når TV 2 i umindelige tider ikke har udfordret seerne med nye dokumentarer og magasinprogrammer om tro og religiøsitet i bedste sendetid. Det er klart, at der ikke er nogle tal, når der ikke er noget at måle på.
For det andet: Tror TV 2 Danmark virkelig selv på, at religiøsitet ikke interesserer danskerne? Vi har netop overstået en påske, hvor kirker landet over har oplevet en interesse som aldrig før for religiøst indhold – midt i en coronakrise, der i ligeså høj grad handler om sundhed, økonomi og politik, som den handler om liv, moral og tro.
TV 2 kaldes en public service-tv station, men det er en sandhed med modifikationer. Det er et svigt af ideen om public service-indhold, der informerer, oplyser, udfordrer, underholder og danner, når TV 2 på forhånd har afvist at forholde sig til bestemte emner – tro, religiøsitet, kultur og så videre.
Det centrale spørgsmål er: Hvis TV 2 Danmark ikke vil gøre mere ud af trosstoffet end pakke det ind i aktualitetsfladerne, er den enkle forklaring så, at de ikke er dygtige nok til at udvikle formater, som danskerne vil vælge til enten på TV 2, på TV 2 Play eller på tv2.dk? Er en af Danmarks største mediehuse helt blottet for kreativitet og ambitioner, når det handler om at give seerne et indblik i det grundlag, vores land bygger på?
Når man ser på den kreativitet, der blomstrer omkring Peter Ingemann, Kurs mod fjerne kyster, Landmand søger kærlighed og mange andre programmer, så viser TV 2 Danmark, at de kan, hvis de vil. TV 2 påstår, at det handler om, at danskerne ikke interesserer sig for tro og religiøsitet. Sandheden er imidlertid: TV 2 gider ikke interessere sig for det.
Fakta: Sådan skriver TV 2 Danmark i sin public service-redegørelse om dækning af kirke og tro
»For TV 2 er det et ønske og et mål, at kanalen i dækningen af smalle emner breder disse ud til så stort et publikum som muligt. TV 2 arbejder derfor med at integrere for eksempel kultur, kunst, musik, kirkelige og etniske emner i den daglige flade.
[..]
Også når det gælder kirkelige og religiøse begivenheder og emner, har TV 2 taget det redaktionelle valg at integrere emnerne i kendte programformater for dermed at øge interessen for et emne, der har et smalt publikum.
Erfaringen for TV 2 er også her, at dækningen af kirkelige emner bedst sker ved at inddrage dette i kendte og populære programformater som for eksempel Go’ morgen Danmark og Go’ aften Danmark / Go’ aften Live frem for at producere for eksempel kirkelige magasiner, der erfaringsmæssigt vil have begrænset interesse hos seerne.
I takt med den stigende fragmentering af medieforbruget både herhjemme og i udlandet vil det efter al sandsynlighed blive et stadigt sjældnere syn at se programmer med en snæver målgruppe på brede mainstreamkanaler.
Dækning af religiøse emner sker både i almindelige uger og hyppigt i forbindelse med kristne højtider.«
Kilde: Public service-redegørelse 2019, TV 2 Danmark.