Det kniber med klarhed i målgruppe og budskab i reality-showet Mentor på DR1, mener mediedirektør.
Lucy Love blev stemt ud af Mentor og Selina fik en ny Mentor. Foto: DR.
Danmarks Radio har lanceret reality-showet Mentor som supplement til det populære X Factor. Men showet appellerer slet ikke til den brede seerskare, det er henvendt til, mener direktør for Kirkeligt Medieakademi, Svend Løbner. Kirkeligt Medieakademi er et medieselskab under KLF, Kirke & Medier og rådgiver, skriver og underviser for kirker og kirkelige organisationer.
– En absolut grundsætning i al kommunikation er: Kend din målgruppe. Den har DR øjensynlig ikke sat sig ind i med det nye program. Hvor mange danskere tænker på sig selv som mentorer? Ikke mange. Og hvis de gør det, er de måske ikke mentorer i det hele taget. For mentor er noget, man er i kraft af sin personlighed og kvaliteten i de relationer, man indgår i. Ikke noget, man sætter sig op til at være – med undtagelse af Thomas Blachman, måske.
Hvor mange vil være sangstjerner? Her har DR ramt plet med X Factor – seertallene taler for sig selv. Hvorfor mon det? Fordi vi ifølge Svend Løbner lever i en selvpromoveringskultur med en opvoksende generation, der vil gøre alt for at få 15 minutters berømmelse.
Denne tendens skulle efter planen smitte af på et program med modsatte fortegn. I Mentor er det mentorerne, der bliver stemt hjem, ikke performerne.
– Men programmet falder som nævnt helt ved siden af – også fordi budskaberne er uklare. Hvor jeg tydeligt kan høre og se en sanger performe, skal jeg nu anstrenge mig for at opdage, hvad det mon kan være, mentoren har gjort eller undladt at gøre, for at resultatet blev som det blev. Det er utydeligt, det flimrer og det bevæger ikke en meter, siger Svend Løbner og fortsætter:
– Til gengæld rammer X Factor lige plet. Uanset om man bryder sig om programkonceptet eller ej, er målgruppen bred, dens præferencer defineret og dermed er vejen banet for særdeles underholdende formidling. Mentor, derimod, dumper i kommunikationsskolens første klasse. Alle gode intentioner til trods.