Forbrug af public service-medier vokser på både flow og streamingtjenester

ANALYSE: Selvom flere bruger streamingtjenester som Netflix og DR TV, og færre bruger flow tv som DR1 og TV 2, så er der stadig flere, som benytter public service-medier. Det gælder uanset om det drejer sig om streamingtjenester eller flow tv. Det viser DRs årlige rapport Medieudviklingen 2020.

0
448

Vi går måske rundt med en opfattelse af, at public service-medier som DR og TV 2 svækkes i disse år, mens brugen af streamingtjenester som Netflix og Disney+, der har ramt Danmark som en stormflod og på rekordtid har opnået stor tilslutning. Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvilken betydning Disney+ får for streamingmarkedet. Men i skrivende stund vokser public service. Det viser DRs årlige rapport Medieudviklingen 2020.

Det, der er bemærkelsesværdigt, er, at selvom DR går tilbage – det skyldes nok primært lukningen af DR K og DR3 – så går seningen af public service-indhold på flow generelt frem – drevet af TV 2 Danmarks kanaludbud.

Selvom DR går tilbage på flow, går DR TV – DRs streamingtjeneste – frem og er den næststørste streamingtjeneste i Danmark. TV 2 Play går også frem – dog ikke helt så meget som DR.

At public service ikke har en fremtid i en digital medievirkelighed, er ikke sandt. Både DR og TV 2 satser massivt på deres streamingtjenester med både forpremierer og eksklusivt indhold – og ikke mindst på dansk kvalitetsindhold. Det første har de andre streamingtjenester også. Men det er nærmest kun Viaplay, som kan konkurrere med DR TV og TV 2 Play på dansk-produceret medieindhold.

Imidlertid har Viaplay fornylig præsenteret meget voldsomme prisstigninger på op til 35 procent, og derfor kan det forventes, at Viaplay vil gå tilbage og TV 2 Play frem – såfremt TV 2 Play behersker den svære disciplin at holde priserne i nogenlunde ro – samtidig med, at der udvikles nyt indhold.

Med det in mente vil vi kunne se et 2021, hvor DR TV og TV 2 Play fortsat vokser. Netflix har måske nærmet sig sit maksimum og vil stagnere. Viaplay vil gå tilbage. Det helt store spørgsmål er imidlertid: Hvordan vil Disney+ på sigt stå i konkurrencen om danskernes gunst? Det finder vi ud af i starten af 2022, når næste rapport fra DR over medieudviklingen udkommer.

Tidligere artikelKLF har fået ny landsstyrelse
Næste artikelBuketten: Fotovognen på TV Midtvest vil vise noget ægte

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar

Skriv dit navn her