Vi går måske rundt med en opfattelse af, at public service-medier som DR og TV 2 svækkes i disse år, mens brugen af streamingtjenester som Netflix og Disney+, der har ramt Danmark som en stormflod og på rekordtid har opnået stor tilslutning. Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvilken betydning Disney+ får for streamingmarkedet. Men i skrivende stund vokser public service. Det viser DRs årlige rapport Medieudviklingen 2020.
[infogram id=”702ca42b-f379-49e6-b2fd-f62ba01c8b90″ prefix=”Fad” format=”interactive” title=”Medieudvikling 2020 – flow”]
Det, der er bemærkelsesværdigt, er, at selvom DR går tilbage – det skyldes nok primært lukningen af DR K og DR3 – så går seningen af public service-indhold på flow generelt frem – drevet af TV 2 Danmarks kanaludbud.
[infogram id=”ea1a5866-868d-443c-854f-8adb14a31f5e” prefix=”acd” format=”interactive” title=”Copy: Medieudvikling 2020 – flow”]
Selvom DR går tilbage på flow, går DR TV – DRs streamingtjeneste – frem og er den næststørste streamingtjeneste i Danmark. TV 2 Play går også frem – dog ikke helt så meget som DR.
At public service ikke har en fremtid i en digital medievirkelighed, er ikke sandt. Både DR og TV 2 satser massivt på deres streamingtjenester med både forpremierer og eksklusivt indhold – og ikke mindst på dansk kvalitetsindhold. Det første har de andre streamingtjenester også. Men det er nærmest kun Viaplay, som kan konkurrere med DR TV og TV 2 Play på dansk-produceret medieindhold.
Imidlertid har Viaplay fornylig præsenteret meget voldsomme prisstigninger på op til 35 procent, og derfor kan det forventes, at Viaplay vil gå tilbage og TV 2 Play frem – såfremt TV 2 Play behersker den svære disciplin at holde priserne i nogenlunde ro – samtidig med, at der udvikles nyt indhold.
Med det in mente vil vi kunne se et 2021, hvor DR TV og TV 2 Play fortsat vokser. Netflix har måske nærmet sig sit maksimum og vil stagnere. Viaplay vil gå tilbage. Det helt store spørgsmål er imidlertid: Hvordan vil Disney+ på sigt stå i konkurrencen om danskernes gunst? Det finder vi ud af i starten af 2022, når næste rapport fra DR over medieudviklingen udkommer.