Valget får danskerne til at streame nyheder som aldrig før

Nye tal viser, at danskerne streamer nyheder og aktualitet på DRTV som aldrig før. Det er ellers tilbud, der har haft det rigtig svært på DRs on demand-tjeneste.

0
360
Foto: Bjarne Bergius Hermansen

Nyheder får kun i meget begrænset omfang far i streamerne på DR TV. Men folketingsvalget har i den grad ændret på den situation. Danskerne streamer som aldrig før aktualitets- og valgudsendelser som aldrig før.

I valgets første tre uger er tidsforbruget på de faste nyheds- og aktualitetsformater (TV-Avisen, Deadline, Debatten, Aftenshowet og Ultra Nyt) steget med 63 procent.

Tæller man dedikerede valgprogrammer, som for eksempel ’Mød partierne’ med i ligningen bruges der mere end dobbelt så meget tid på nyheder som før valget. Partilederrunden er således for eksempel blevet set af 166.000 på DRTV.

– Brugerne har meget stor appetit på indhold om valgene. Aktualitet er en væsentlig del af DRTV’s DNA og valgene cementerer DRTV’s position som et streamingtilbud, der har nyheder og aktualitetsindhold som centrale elementer, siger Michael Arreboe, der er digital chef i DR Medier.

TV 2 melder også om øget appetit på nyheder under valgkampen. I maj 2019 var TV 2 NEWS Danmarks tredje mest sete kanal efter hovedkanalerne TV 2 og DR1. Knap seks procent af danskernes tv-forbrug foregik på TV 2 NEWS, mens seerandelen for TV 2 CHARLIE, DR2 og TV3 lå på cirka 4,6 procent (samme niveau som i 2019 som helhed).

Siden valget til Folketinget blev udskrevet, har TV 2 NEWS øget sin andel af danskernes tv-sening med cirka 25 procent. Også på TV 2 Play – TV 2s on demand-tjeneste – vokser NEWS-live-seningen betydeligt i disse uger.

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar
Skriv dit navn her