TV 2 deler gerne public service-penge med selv internationale mediegiganter. Blot de støtter dansk produktion og dokumenterer resultaterne. Trosstof er vigtigt, men dækkes mest af DR, indrømmer indholdsdirektør.
Af redaktør Svend Løbner, Kirke & Medier
Kulturminister Mette Bock vil udvide Public service-puljen, så flere kommercielle – også internationale – medier kan byde ind på dansk indhold, der når bredt ud til befolkningen. Det betyder en konkurrence til TV 2, der lige nu modtager penge fra puljen til dansk drama, dokumentar og børneudsendelser.
Hvad siger TV 2 til det? spurgte vi stationens indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen.
Kræver gennemsigtighed
– Vi er generelt interesserede i, at der er en public service-pulje og har da også gjort godt brug af den. Det vil vi fortsat gøre. Jeg er også med på, at der bliver åbnet, så endnu flere end i dag kan byde ind med relevante og kvalificerede projekter, hvis det er til gavn for danskerne. Men jeg synes, det er vigtigt, at der er klare kriterier for åbenhed om resultaterne af ens produktioner. Og der skal være et krav om, at det kommer det danske produktionsmiljø til gavn. Kravene skal være konkrete, siger hun.
Det gælder for eksempel krav til gennemsigtighed med hensyn til resultaterne.
– I TV 2 har vi alle dage lagt vores tal og resultater frem, og det skal selvfølgelig også gælde HBO og Netflix og andre, der vil have fat i public service-pengene. Og det er de jo ikke ligefrem kendt for.
Ikke en pølsefabrik
Anne Engdal Stig Christensen bedyrer, at selv om TV 2 også er en kommerciel tv-station, brænder de for public service:
– Vi går ikke på arbejde for at skabe en god bundlinje. Vi forvalter vores public service-opgave hårdt og ansvarsfuldt og leverer faktisk meget mere, end der står i nogen kontrakt. Vi går på arbejde for at gøre en forskel, siger hun og fortsætter:
– Jeg kan blive dybt provokeret, hvis man ser TV 2 som en virksomhed, man bare kan sælge som en anden pølsefabrik! Det er en illusion med tanke på, at vores rødder i public service er blevet stærkere og stærkere i de snart 30 år, vi har eksisteret. 70 procent af alt det programstof, vi sender på hovedkanalen, er dansk. Vi tager det danske udgangspunkt, det danske hverdagsperspektiv. Vi vil fremme det, der for den enkelte dansker gør hverdagen lettere at forstå og løse og glæde sig over.
TV 2 supplerer DR
På den baggrund er det naturligt at spørge ind til vigtige public service-områder som tro, kristendom og kirke…
– Jeg synes også, det er vigtige områder, og vi bringer emner om tro op på vores måde. Men jeg ser en kæmpe styrke i, at vi både har et DR og et TV 2, der leverer fantastisk public service. Skal de to mediehuse fungere bedst muligt for danskerne, er det kun godt, at DR gør noget, som vi ikke gør.
Der skal nemlig være forskel på DR og TV 2, pointerer indholdsdirektøren.
– Hvis man ønsker transmissioner og debatprogrammer om tro i et kontinuerligt forløb, synes jeg, det er DR’s opgave. Og så prøver vi en gang imellem at dykke ned i enkelte emner.
Foto: Miklos Szabo, TV 2