Public service på dagsordenen

0
895
Kommentar af Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier. 
 
 

Hele Mediedanmark var i dag samlet i en fyldt festsal på Nationalmuseet for – under Connie Hedegaards kyndige ledelse – at debattere fremtidens public service. Som formand for det relativt nye public service-udvalg under Kulturministeriet er det hendes opgave at komme med en redegørelse om emnet, inden politikerne på Christiansborg næste gang skal lave en medieaftale.
KLF, Kirke & Medier var med til høringen for at få et billede af, hvordan de forskellige spillere på mediemarkedet tænker og argumenterer for deres meget forskellige holdninger. På den ene side står primært DR, som helt naturligt ønsker at have et bredt spillerum for deres arbejde, mens dagbladene gennem flere år har kæmpet for at stække DR’s efter deres mening alt for brede vinger.
“Jeg vil ikke anbefale, at man lægger DR i for snævre rammer,” siger kulturminister Bertel Haarder i det første oplæg på dagens møde, selvom han dog også gav udtryk for, at der måske skal finde en tilpasning sted i et eller andet omfang. Bent Sørensen fra Dansk Komponistforening bakker op: “I kampen mod en massiv, amerikansk kulturpåvirkning, har vi brug for et stærkt DR.” I KLF er vi enige i, at et stærkt DR er vigtigt for formidling af dansk kultur på en bred platform, som 96 % af alle danskere besøger ugentligt.
Med citatet ‘Make the good popular and the popular good’, som stammer fra en gammel chef for det britiske BBC og er tænkt som en forklaring på, hvad opgaven med public service er, følger direktør Jørgen Ramskov fra Radio 24syv nogenlunde trop: “Jeg tror på, at der skal være et stort og stærkt DR, for ellers mangler vi demokratisk uafhængighed. Men DR skal måske ikke være helt så stort, som det er i dag.”
Lisbeth Knudsen og andre nøglepersoner fra Danske Medier var ikke enige i, at DR på alle områder skal bevare sin størrelse og styrke, da det af de kommercielle medier opfattes som urimelig konkurrence. Særligt på internettet mener man, at det kan være svært at trænge igennem med en abonnementsløsning koblet til en avis, når så mange nyheder ligger tilgængelige på DR’s licensfinancierede hjemmeside. At medievirkeligheden er en anden i dag end for bare få år siden, er der ingen tvivl om. “Vi er en Gadget Nation,” kommenterer Anna Danchell fra TV 2 Analyse. “63 % af danskerne har i dag en tablet, og langt flere har tv, computer og smartphone. 75 % af danskerne er på Facebook.”
Cheferne fra DR, som var mødt talstærkt op til høringen, var på ingen måde enige med dagbladene i, at deres udfoldelsesmuligheder på nettet og de særlige ungdomskanaler skal begrænses. “Public service skal være ’til fællesskabets bedste’, og derfor skal vi diskutere, hvordan vi skaber det bedst mulige indhold til alle,” siger nyhedsdirektør Ulrik Haagerup fra DR. “Hvis vi fx ikke er på nettet og har kanaler som DR3 og P3, hvor de unge er, kan vi ikke gøre alle danskere klogere på den verden, vi er en del af og lære også de unge at tage stilling. Mine børn kommer aldrig til at trykke på en fjernsynsknap og se TV Avisen kl. 21.30.”
Man kan let få det indtryk, at DR selv synes, at de skal have lov til at lave alting og kalde det public service. Generaldirektør Maria Rørbye Rønn kom da også kun med et enkelt eksempel på, hvad DR ikke skal lave. “Vi skal ikke lave reality-tv, hvor nogen er sendt ud på en øde ø og stemmer hinanden hjem,” siger hun. Man kan diskutere, om et program som fx ’Gift ved første blik’ ikke er på kant med den holdning.
Alt i alt en interessant dag, hvor mange holdninger blev fremsat fra de forskellige parter. ‘Når forandringens vinde blæser, bygger nogen læhegn, mens andre bygger vindmøller.’ Der er stof til eftertanke i det gamle citat på en dag, hvor public service i almindelighed og DR’s størrelse i særdeleshed bliver drøftet. Man kan overveje, hvad dagbladene er igang med. At forsøge at begrænse et godt og velfungerende DR, som når ud til næsten alle danskere, svarer efter min mening til at bygge læhegn. Se indad, kære dagblade, og gør jeres eget produkt så godt, at forbrugerne vil have det – og er villige til at betale en rimelig pris for det.
KLF, Kirke & Medier vil gerne opfordre alle – dagbladene, de licensbetalte medier, politikerne og public service-udvalget til at bygge vindmøller i stedet for læhegn!

Tidligere artikelBuketten: Lisbeth Meléndez fra Religionsrapport på P1
Næste artikelReaktionsWorkshop rykket til 2. april