Det ikke kun Se & Hør-skandalen, der giver et knæk i mediers troværdighed. Alle mediers nyhedsdækning bør tages med en god portion sund skepsis.
Magasinet Kirke & Medier afslører i denne uge, at de fleste nyheder stammer fra PR-bureauer, at de hurtige elektroniske medier fristes til ”kopijournalistik”, og at en stor gruppe læsere – mange unge – orienterer sig via Facebook.
Ingen af delene er lovende for demokratiet og intet af det har ret meget med public service at gøre. Og derfor bør medier øve selvjustits, som kanalchef på TV 2 News Mikkel Hertz siger det i magasinet:
– Vi ser jævnligt historier viderebragt på et for spinkelt grundlag. Copy-paste er et problem – også i et mediehus som vores, indrømmer Mikkel Hertz.
Forskningschef ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch står bag en undersøgelse, der viser, at to tredjedele af nyhederne i regionale medier stammer fra PR-bureauer:
– I værste fald stammer 95 procent af stoffet fra kommunikationsafdelingerne. Det er i hvert fald ikke reel opsøgende journalistik, der dominerer i de regionale medier, fastslår Roger Buch i et interview.
Situationen bliver ikke bedre af at især unge henter nyheder fra Facebook, hvor indholdet bestemmes af deres egen profil og præferencer og nyhederne serveres via selvvalgte grupper og ”likes”.
– Udfordringen er, at vi før har haft en fælles historie på baggrund af de fælles nyheder, vi har fået. Det har vi ikke på samme måde mere, fortæller sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Jeppesen.
KLF, Kirke & Medier står bag magasinet og opfordrer på lederplads medierne til at gøre sit til, at alle befolkningsgrupper får fair nyhedsformidling.
– Nyheder skal så vidt muligt være objektive og belyse en historie fra de relevante vinkler. Public service stiller i sin grundtanke også krav om fairness, for idéen er jo, at der skal produceres og sendes programmer i radio og på tv, der dækker alles behov i et rimeligt omfang, skriver organisationens generalsekretær Mikael Arendt Laursen.
Læs udvalgte artikler i fuld længde.
Bliv medlem og modtag medlemsmagasinet fire gange årlig