Nyheder skal engagere for at vække unges interesse

0
473

Nyheder skal give mening, engagere og overraske for at vinde genklang hos unge i dag, lyder det i ny ”hvidbog” fra Syddansk Universitet.
”Nyhedsmedierne har sovet i timen. Selvom der er åbnet flere og flere vinduer til de unge, har redaktionerne ikke benyttet sig af det ved at udvikle journalistiske produkter til dem.”
Det skriver Aslak Gottlieb i en ny såkaldt hvidbog, der er blevet til, mens han var Fyens Stiftstidendes Fellow på Center for Journalistik, Syddansk Universitet 2015-2016. ”Engegementskriterierne” hedder bogen, der tilføjer fem nye nyhedskriterier til de klassiske væsentlighedskriterier, aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
De fem nye kriterier, der skal engagere de unge, er ifølge Aslak Gottlieb:
Trend
Lyt mindst lige så meget til dine brugere, som de lytter til dig. Unge sammensætter deres nyhedsrepertoire
som bland-selv-slik. De får medieindhold fra mange kilder og kanaler, som du er nødt til at kende for at kunne gøre dit eget indhold relevant.
Mening
Forklar dine brugere, hvorfor de skal bruge tid på din historie. Unge føler de støder panden mod muren, hvis ikke de forstår, hvor du vil hen med dem. Du kan ikke falde tilbage på dit brand eller autoritet som nyhedsmedie. Journalistikken skal give mening for dem hver gang, hvis de skal vælge dig til.
Engagement
Mødet med dit indhold skal give brugerne lyst til umiddelbart at gøre noget med det. Dele, kommentere,
bidrage, søge videre. Men også mere vidtgående, afledte tanker og handlinger. Genoverveje, reflektere, forstå, stemme, støtte, protestere, sympatisere, diskutere, melde sig, arbejde for en sag.
Overraskelse
Find den vinkel, dine brugere ikke havde set komme. Grav de informationer frem, brugerne ikke anede fandtes. Vælg et format eller en genre, som bryder med konventionerne. Du er i skarp konkurrence med en digital verden af gøgl og gadgets, som optager de unge. You can’t beat them – so join them.
Konstruktivitet
Lad ikke dine konflikthistorier stå og blafre i vinden. Unge ønsker at fastholde en tro på, at der findes løsninger på de problemer, vi og verden står i. Søg optimistiske udgange og sidevinkler, hvis du ikke kan finde en konstruktiv vinkel på selve historien.
Så langt de fem nye nyhedskriterier, som det er vigtigt, at medierne bliver bedre til at kommunikere, mener Aslak Gottlieb:
– Det styrker de unges selvtillid og chancer i uddannelsessystemet, hvis de følger med i nyhederne. Det skal nyhedsmedierne hjælpe dem med, ved at henvende sig direkte til dem. Også for nyhedsmediernes egen skyld. Det er deres og journalistikkens fremtid, det handler om.  Og dermed i demokratiets og vores alle sammens interesse, siger Aslak Gottlieb.
Hvidbogen er på 66 sider og kan frit hentes på Center for Journalistiks hjemmeside: www.journalism.sdu.dk.