Rapport: Vi bruger medier på flere platforme

0
347

Mediebrug-web
Radio og tv ’on demand’ og sociale medier vinder frem, men DR og TV 2 klarer sig stadig godt i konkurrencen om mediebrugernes opmærksomhed, konkluderer en ny rapport om danskernes medieforbrug.
Børn og unge bruger skærme på nye måder, og vi ser flere og flere videoer uden lyd. ’On demand’ og sociale medier vinder terræn, og vi spreder vores medieforbrug på stadig flere platforme.
Det er nogle af konklusionerne i DR Medieforskning årlige rapport om danskernes brug af de elektroniske medier, som lanceres i dag.
Bruger medierne forskelligt
En anden konklusion er, at der er en markant forskel mellem, hvordan de unge og den voksne generation bruger medierne.
– Vi må ikke begå den fejl, at omtale alle under 30 år som ens, når det handler om medieforbrug, siger leder af DR Medieforskning, Dennis Christensen.
– Der findes 50-årige, som streamer på livet løs, giver den gas på sociale medier og har taget alle den nye medievirkeligheds muligheder til sig. Men der findes også personer under 30 år, som lytter til radio – overraskende mange endda, og fortsat er glade for at se traditionelt tv, understreger han.
Brug for nyhedsoverblik
’Medieudviklingen 2016’ hedder rapporten, som blandt andet fortæller, at mange efterhånden får sig et hurtigt skud nyheder på smartphonen, lige så snart de har en kort pause. Den fortæller også, at streamingtjenester fortsat vinder terræn.
– Men vi ser også, at de store fællesskaber på DR1 og TV 2 klarer sig godt – trods øget streamingforbrug, og at de unge – trods digitale musiktjenester, stadig søger radioens evne til at udvælge musik og holde dem i godt selskab, siger Dennis Christensen.
– Samtidig udtrykker mange også, at de stadig har behov for at få et overblik i nyhedsstrømmen med tv-nyheder og dagblade, selv om de kan få nyheder konstant på smartphone, pointerer han.
Hent hele rapporten her.

Svend Løbner