Ny rapport giver ris og ros til DR

0
353

KLF. Kirke & Medier er mediebrugernes talerør over for public servicemedier som Danmarks Radio. En ny rapport giver blandt andet ris til studieværters sprogbrug og ros til tv-gudstjenester.
Tv-gudstjenester er bare sagen. Sproget lader meget tilbage at ønske.
Så kort kan mediebrugernes reaktioner på public service-kanalerne opsummeres. En spritny reaktionsrapport fra KLF, Kirke & Medier viser, at 52 procent af mediebrugerne gav ros og 48 procent ris, begge dele fortrinsvis til DR.
Det er især tv-gudstjenesten på DR K, der bliver påskønnet af mediebrugerne, mens sproget i radio og tv får en del kritik.
– Mediebrugerne giver især ros til tv-gudstjenesterne, både fordi de giver en gudstjenesteoplevelse for alle, der af en eller anden grund ikke kan komme i kirke, og fordi de er et vindue ind i en kristen praksis, som illustrerer den kristne kulturarv, vi alle er rundet af, siger KLF’s generalsekretær Mikael Arendt Laursen.
Men mediebrugerne er bekymrede for sproget i medierne, viser rapporten. Selv om KLF i hele 2016 havde særligt fokus på sproget i medierne, endda med en storstilet sprogkonference på Christiansborg i efteråret 2016, er der efter mediebrugernes opfattelse ikke sket forbedringer i 2016 i forhold til året før.
Men hvorfor er mediebrugerne så bekymrede for sproget?
– Mediebrugerne giver ris til sproget i udsendelser, særlig til plat eller groft sprog hos programværter. Det skyldes bekymring for, at en forråelse af omgangstonen også kan komme til at præge omgangsformen i negativ retning. Det, vi siger, kan ende med at blive det, vi gør, forklarer Mikael Arendt Lausen.
Han håber, at Reaktionsrapport 2016 giver anledning til eftertanke hos public service-medierne DR, TV 2 og Radio24syv:
– Vi håber, at Reaktionsrapport 2016 kan give afsæt til en fortsat god og frugtbar dialog med public service-medierne om god etik og kristendommens naturlige plads i mediebilledet, siger generalsekretæren.
Reaktionsrapport_2016-2Reaktionsrapport 2016 analyserer i alt 259 reaktioner, mediebrugere har sendt til KLF, Kirke & Medier fra 1. januar 2016 til og med 30. november 2016. I rapporten kommer mediebrugerne direkte til orde ud fra deres kommentarer på KLF’s hjemmeside, mobil-app og fysiske reaktionskort.
KLF, Kirke & Medier er med sine over 13.000 medlemmer Danmarks største mediebrugerorganisation.
Hent Reaktionsrapport 2016 her.