Ny medieaftale bærer præg af KLFs dialog med politikerne

Public service-medier skal prioritere klassisk public service, og så skal sammensætningen af DRs bestyrelse ændres. Det er nogle af overskrifterne i den nye medieaftale – og afslører nogle af KLFs fingeraftryk.

0
1208

Nu er en ny medieaftale blevet præsenteret. Den er indgået mellem SVM-regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. Selvom regeringen på forhånd havde meddelt, at de ville videreføre den tidligere medieaftale, så er den nye aftale bestemt ikke uden nyheder.

– Man kunne godt frygte, at der har været tale om nogle relativt trivielle forhandlinger. Men aftalen demonstrerer, at der reelt har været noget at tale om. Det er en meget interessant aftale – en af de bedste i den periode, jeg har været generalsekretær i KLF, siger Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier.

Det, som han glæder sig mest over, er, at der lægges op til public service-kontrakter med fokus på klassisk public service.

– Det træder tydeligt frem, at DR, TV 2 og TV 2-regionerne har et public service-ansvar. Der er ganske vist en massiv konkurrence om mediebrugernes opmærksomhed, men det betyder ikke, at danske public service-medier får lov til at agere som kommercielle medier og have en lidt for populistisk forståelse af public service. Jeg glæder mig særligt over, at DRs forpligtelse til at formidle den kristne kulturarv fortsat står meget centralt. Det er et tydeligt KLF-aftryk i medieaftalen, fastslår Mikael Arendt Laursen.

Derudover skal DR fortsat formidle indhold om Rigsfællesskabet og Norden og formidle kunst og kultur. Her nævner medieaftalen specifikt film, litteratur, teater og musik i bred forstand. Også TV 2-regionerne forpligtes til at formidle kunst og kultur.

– TV 2-regionerne løfter generelt en stor public service-opgave, og jeg glæder mig meget over, at de får en tydelig forpligtelse til at formidle kultur.

Folkelig forankring i DRs bestyrelse

Medieaftalen lægger endvidere op til, at sammensætningen af DRs bestyrelse skal ændres, så den i stedet for politisk udpegede medlemmer får medlemmer, der har en relevant faglighed, er uafhængige og har en folkelig forankring.

– Jeg har sagt det før – og gentager det gerne: Det er oplagt at se til mediebrugerorganisationerne, når det handler om at sikre en folkelig forankring. KLF, Kirke & Medier er båret af medlemmer fra hele landet og er levende optaget af medieudviklingen – derfor vil det være enormt oplagt og sagligt velbegrundet at se til SLS (Sammenslutningen af Lytter- og Seerorganisationer), herunder KLF, Kirke & Medier, siger Mikael Arendt Laursen med henvisning til, at mediebrugerorganisationerne historisk har haft pladser i DRs øverste organ.

Private skal levere lyd til børn

Medieaftalen lægger desuden op til, at produktioner, der har modtaget støtte fra Public Service-puljen skal stilles til rådighed i bredere forstand i en periode end blot bag en betalingsmur. Derudover stadfæster medieaftalen, at Radio Loud, som i dag går under navnet 24syv, ikke får forlænget statsstøtten fra 24. DRs arkiv skal gøres tilgængeligt for danskerne, og så skal der etableres et lydunivers for børn og unge – noget, som de radikales medieordfører Zenia Stampe kaldte en børneradio i forbindelse med præsentationen af medieaftalen.

I den hidtidige medieaftale var der lagt op til, at DR skulle arbejde med et lydtilbud til børn. Men forligskredsen har registreret, at DR ikke har lagt an til det, og derfor lægges der nu op til et udbud, hvor private aktører kan byde ind på et lydunivers for børn og unge med nyheder, debat, satire, lydbøger, musikprogrammer mm. Platformen skal være reklamefri og gratis at tilgå.

– Det er positivt med et alternativ til Youtube, som vil kunne rykke børn og unge væk fra skærmene i et eller andet omfang og over i et lydunivers. Der ligger nogle rigtige tanker bag, men jeg kan dog godt være bekymret for, om det kan lade sig gøre, siger Mikael Arendt Laursen.

Der er afsat 25 millioner pr. år til at drive sådan et lydunivers. Til sammenligning får 24syv 65 millioner om året, og Radio4 knap 95 millioner om året.

Vigtigt med KLFs dialog med politikere

Det er en bred medieaftale, der tæller partier både til højre og venstre for midten. De repræsenterer knap 70 procent af Folketinget. Den løber frem til 2026.

Alt i alt er Mikael Arendt Laursen meget tilfreds med dagens medieaftale, fordi den demonstrerer, at det er vigtigt med en forening som KLF, der prioriterer dialog med politikere for at kæmpe for den type programmer, der betyder meget for KLFs medlemmer.

– Dialogen med politikere er en væsentlig del af KLFs arbejde, og derfor glæder det mig meget at se, at vores synspunkter skinner igennem i aftalen og bliver respekteret af de politikere i forligskredsen, der ikke nødvendigvis er enige med os i de fokusområder, vi har.

Således lyd KLF, Kirke & Mediers kommentar til den seneste medieaftale

Tidligere artikelPublic service med vitaminer i, trosprogrammer på TV 2 (hvor bliver de af?) – og BREAKING NEWS…
Næste artikelStyrkelse af public service: Ny medieaftale markerer DRs centrale rolle