Kulturministeren har antennerne ude

0
1202

Kulturminister Mette Bock har oprettet ny hjemmeside for at spørge befolkningen til råds om dansk medieindhold på hvilke medieplatforme.
Kulturminister Mette Bock lancerer i dag hjemmesiden www.antennerneude.dk, hvor alle danskere frem til september kan komme med input til, hvilket dansk medieindhold, de fremover vil se, lytte til eller læse på tv, i radio, aviser eller på nettet.

– Jeg vil gerne have en åben, offentlig samtale om fremtidens danske medieindhold, siger Mette Bock i en pressemeddelelse fra Slots- og Kulturstyrelsen. Hun uddyber:
– I vores medievirkelighed går alting rasende stærkt. Forskellen i mediebrug generationerne imellem har aldrig været større, og udenlandske medier som Facebook, YouTube og Netflix tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske indhold, siger hun og fortsætter:
– Vi skal tale om vores ønsker til det indhold, der samler os som befolkning, dét vi lærer noget af, identificerer os med og føler os udfordret af. Dét de udenlandske medier ikke kan give os.
Antennerne ude handler således om, hvordan vi skaber det bedst mulige danske medieindhold til befolkningen – og hvordan vi sikrer, at det når alle befolkningsgrupper.
Sammen med hjemmesiden www.antennerneude.dk lanceres en facebooksiden med samme navn, hvor alle kan komme med ønsker og ideer.
På den måde kan fremtidens danske mediepolitik bliver mere end blot et mellemværende mellem branchen og politikerne, siger Mette Bock.
Ministeren tager samtidig på en ”generationsrejse” til skoler, gymnasier og arbejdspladser i hele landet for at høre befolkningens ønsker på tværs af alder og geografi. Ministeren har inviteret Folketingets medieordførere med på rejsen.
Klik videre på www.antennerneude.dk.
Tidsplan for processen frem mod en ny medieaftale:
• Maj-september 2017: Kulturministeren spørger borgerne om ønsket medieindhold og –platforme.
• September 2017: Borgernes input om dansk medieindhold offentliggøres.
• September-november 2017: Debatten fortsætter med mediebranchens interessenter.
• Primo 2018: Regeringen offentliggør sit udspil til et nyt medieforlig for 2019 og frem, og de politiske forhandlinger begynder.
• Årsskiftet 2018/19: Den ny medieaftale træder i kraft.

Tidligere artikelDR opretter videncenter med Aalborg Universitet
Næste artikelGeneraldirektør på ’roadtrip’ landet rundt