KLF klager over reklamepauser på TV 2 Sport til Radio- & TV-nævnet

0
469
goalkeeper Frederik Andersen, Denmark after Nick Jensen, USA have made goal tol 4-0 during the IIHF World Championship Group B match between Denmark and USA in Jyske Bank Boxen in Herning, Denmark, Saturday, May 5 , 2018.. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)

Under det netop overståede ishockey-vm, som foregik i Danmark, havde TV 2 Danmark indlagt korte reklameafbrydelser under kampene. Det mener KLF, Kirke & Medier er i strid med reglerne – og har derfor klaget over TV 2 Sport til Radio- og TV-nævnet.
Tekst: Stefan Vase
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix/TV 2
Det er en kendt sag, at danske tv-stationer ikke må afbryde programmer for at sende reklamer. Reklamer må alene placeres i blokke mellem to programmer. Under det netop overståede VM i ishockey, som foregik i Danmark, prøvede TV 2 Danmark grænserne af, og det har fået KLF til at klage til Radio- og TV-nævnet.
Helt konkret har KLF, Kirke & Medier klaget over TV 2 Sports udsendelse fredag den 4. maj kl. 20.05 – 23.00. Undervejs i kampen mellem Tyskland og Danmark viste TV 2 Sport flere reklamer, hvilket ifølge KLF, Kirke & Medier er i strid med reglerne. Kim Borregaard Eriksen, medlem af landsstyrelsen i KLF og formand for SLS, skriver i klagen:
”TV 2 Sport valgte at sende reklamer – ikke alene i pauserne mellem perioderne, men også midt i perioderne.”
En ishockeykamp er delt op i tre perioder med pause imellem perioderne. Reglerne giver tv-stationer mulighed for at afbryde udsendelser for at sende reklamer under ”pauser for publikum”. Men det er ikke KLFs opfattelse, at den undtagelse er opfyldt her.
”Det var typisk i forbindelse med afbrydelser af spillet grundet forseelser. Men jeg mener stadig ikke, at der er tale om ’pauser for publikum’,” skriver Kim Borregaard Eriksen.
Reklameafbrydelser midt i direkte udsendelser er almindeligt udenfor landets grænser, men det er ikke nogen undskyldning:
”Jeg kunne få en fornemmelse af, at der bevidst var lagt ’længere spilstop’ ind for at give tv-stationerne mulighed for at sende reklamer under kampen. Da der er tale om en international begivenhed, vil det selvfølgelig være en mulighed, som tv-stationer benytter sig af, hvor det er lovligt. Jeg mener ikke, at det på nogen måde berettiger TV2 sport til at gøre noget tilsvarende.”
Radio- og TV-nævnet er i gang med at behandle klagen.