Flere i kirken: Sognepræst og mediekommentator Jesper Bacher kommenterer

0
623
Jesper Bacher er sognepræst i de sydlollandske sogne Tirsted-Vejleby-Hillested-Skørringe, medudgiver af det teologiske tidsskrift Tidehverv og fast mediekommentator for Kristeligt Dagblad.

KLF følger op på Tro til salg-afsnittet om Folkekirken, sendt på DR2. Vi har spurgt en række præster, hvad kirken skal gøre for at få flere “kunder i butikken”.

Jesper Bacher kommenterer:

Hvordan mener du, kirken skal gøre for at få flere kunder i butikken? –  Det mener jeg egentlig ikke, at kirken skal!

KLF har bedt undertegnede om at reflektere over ovenstående spørgsmål, hvis retorik er hentet fra den verserende DR2 serie ”Tro til salg”, hvor reklamefolk giver deres bud på, hvordan religioner kan henvende sig til den moderne forbruger. Deriblandt kristendommen.

Det er bare svært at give et ordentligt svar på et spørgsmål, der egentlig er forkert stillet. Det er nemlig sådan, at kirken slet ikke er ude efter kunder i butikken eller lidt mindre merkantilt, mange og glade brugere. Misforstå mig ikke. Kirken bør selvfølgelig fremstå venlig og imødekommende, og det er godt, hvis folk kommer der glad og gerne, men det er bare ikke det, som det kommer an på. Kirken falbyder nemlig ikke et produkt eller en serviceydelse, kirken forkynder frelse ved Jesus Kristus. Kirken er ikke som en butik, hvor man kommer og går. Kirken er en redningsflåde på et oprørt hav, og den, som går, går under. Hvor og hvornår det går op for mennesker, er imidlertid ikke i vores hænder.  ”Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige”, siger Jesus til Nikodemus. Den, der ikke er født på ny, kan ofte se mange fine ting ved kirken, smukke traditioner, imponerende bygninger, liflig musik og et kærligt menneskesyn. Alt det kan nok give kunder i butikken, men det giver ikke sjæle i himlen. Vi fødes selvfølgelig på ny i dåben, men selv om man er døbt, kan dåben fortone sig og gå i glemmebogen, og så er der brug for, at Gud bringer os tilbage til dåben, og hvis vi ikke er døbte så frem til dåben. Og det er alene Guds Ånd, som kan gøre det. Jeg ville også gerne, at der kom flere folk til mine gudstjenester, men det hele handler om, at folk kommer til Gud, og det kommer grundlæggende ovenfra. Kirken er ikke lykkedes, når butikken er fuld af glade kunder. Kirken er lykkedes, når den er fuld af frelste syndere. Det give Gud og ingen markedsføring.


Har du set programmet, så vil vi meget gerne have din reaktion.

NB! Ordene ’kunder i butikken’ er ikke et udtryk for, at KLF ser kirkegængere som kunder. Vi tager blot udgangspunkt i programmets egen sprogform.

Tidligere artikelTRO TIL SALG Vi spørger brandingekspert: Hvad er Folkekirkens udfordring?
Næste artikelDEBAT: Sport betyder mere for DR end Morgenandagten og tv-gudstjenesten

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar

Skriv dit navn her