KLF følger op på Tro til salg-afsnittet om Folkekirken, sendt på DR2. Vi har spurgt en række præster, hvad kirken skal gøre for at få flere “kunder i butikken”.
Niels Hankelbjerg Mortensen kommenterer:
Kirken skal være en større del af samfundet, vi er nødt til at skabe “mødesteder” ude i samfundet hvor kirkens medarbejdere og menighed befinder sig. Konkret tror jeg at kirken skal være meget bedre til at være tilgængelig for samtale i det offentlige rum.
I dag er en af de største udfordringer for mennesker i vores samfund at ensomheden råder og fællesskaberne over tid er eroderet. Som kirke har vi især noget at tilbyde mennesker her. Gennem fællesskab og god tid til mennesker i vores samfund kan kirkens fællesskab og budskab spilles stærkt.
Kirken skal turde at tale om emner som ensomhed og manglende fællesskab bredt i samfundet. Ordene skal følges op med konkret handling i form af diakoni og hjælpekunst ud fra et bibelsk perspektiv.
Har du set programmet, så vil vi meget gerne have din reaktion.
NB! Ordene ’kunder i butikken’ er ikke et udtryk for, at KLF ser kirkegængere som kunder. Vi tager blot udgangspunkt i programmets egen sprogform.