Brugere af det sociale medie bliver deprimerede af at se lykkelige likes og smækre sild, viser ny undersøgelse.
Facebook vender tommelfingeren nedad for en stor gruppe mennesker, som ikke kan identificere sig med likes og lykkelige udmeldinger på det populære sociale medie. ”Thumbs up” er ellers symbolet for ”likes” og viser, at man ”synes godt om” en given opdatering.
Men kan man af en eller anden grund ikke ride med på den lalleglade bølge, kan man nemt ende i den modsatte grøft og blive direkte deprimeret over, at man ikke kan følge med de åbenbart succesfulde ”venner”.
Jo, selvfølelsen vokser, når man opdaterer sin egen profil, viste en undersøgelse blandt 63 elever på Northeastern University i den amerikanske by Boston. Men synet af de andres profiler og opdateringer gør os slukørede, viser undersøgelsen.
Lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, Jacob Linaa Jensen, kommenterer over for Jyllands Posten:
– Hvis man lige er blevet skilt, hvis ens børn er syge, eller man ikke har råd til at rejse, synes man måske, at de andres liv er mere værd.
Næsten en tredjedel føler større utilfredshed med deres liv efter et besøg på Facebook, viste et eksperiment ved Humboldt-Universität i Tyskland. Misundelsen slog især rod i passive brugere, der iagttog andre, men sjældent selv ytrede sig, skriver Jyllands Posten.
Særlig andre menneskers feriefotos har en tendens til at få humøret til at dale.