DR vil styrke dansk indhold i fremtiden

0
440

DR vil styrke danske udsendelser og regional dækning samtidig med at public service-mediehuset lukker almindelige kanaler i takt med at danskerne benytter DR’s digitale tilbud.
Google, Facebook, Netflix og de andre teknologi-giganter dominerer mediemarkedet. For dem er er danskerne kun numre i en algoritme og ikke mere interessante end 5,7 millioner ud af klodens 7,6 milliarder mennesker. Det truer dansk indhold, og derfor skal Danmarks førende public service-station prioritere dansk indhold.
Det fremgår af et visionsdokument, som DR netop har offentliggjort.
”Jo mere de internationale tjenester fylder i danskernes liv, jo mere tid bruger befolkningen på udenlandsk indhold, og jo større er behovet for, at andre trækker i den anden retning. Det vil sige at sørge for, at der er dansk indhold til alle befolkningsgrupper – også i en stærkt forandret fremtid,” lyder det.
Derfor vil DR i den kommende medieforligsperiode:
1. Styrke indsatsen indenfor kultur, børn og unge, samt nyheder og aktualitet.
2. Prioritere dækningen fra hele landet ved at styrke regionale redaktioner.
3. Udvikle DR’s streamingtjeneste DRTV til at blive fremtidens tv-tilbud fra DR.
4. Lukke kanaler på almindeligt tv i takt med at brugerne benytter sig af DR’s indhold digitalt.
5. Styrke synergien mellem DR’s ensembler og DR’s medier, så danskerne får øget adgang til levende musik.
6. Samarbejde med andre aktører, så dansk indhold og kulturliv står stærkere.
Det forudsætter dog, ”at DR i den kommende medieaftale videreføres som en stærk og synlig, uafhængig public service-institution med volumen og økonomi til at skabe gennemslagskraft i forhold til de internationale aktører,” skriver DR.
Læs mere om DR’s medieudspil her.