Da Danmarks Radio den 9. februar 2013 flyttede trosstoffet til DR K, mistede DR Kirken 70 procent af sine seere – og seertallene er ikke steget siden.
Før Søndagen mistede fx 60 procent af sit seertal ved Danmarks Radios kanalomlægning for et halvt år siden. Til gengæld har Morgenandagten som eneste program formået at fastholde sine cirka 5000 trofaste følgere efter flytningen til DR K.
Medie-redaktør hos DR, Gitte Rabøl, mener fortsat, at det var den rette beslutning at samle trosstoffet på én kanal.
”Det er klart, at der kan være en indkøringsfase, når man laver sådan en omlægning. Men det, at Morgenandagten ikke er faldet i seertal, viser, at seerne godt kan finde de flyttede programmer, hvis det er noget, de rigtig gerne vil se,” forklarer hun.
Som en public service-institution er DR forpligtet til at dække eksistens, tro og kristendom. Michael Bruun Andersen, lektor i Kommunikation, Journalistik og Social Forandring på Roskilde Universitet, mener ikke, at det er et krav, at DR skal vise trosstoffet på hovedkanalen. De har deres redaktionelle frihed og bestemmer selv, om det skal sendes på DR 1 eller DR K, mener han.
Den holdning er generalsekretær i KLF, Kirke & Medier, Mikael Arend Laursen, ikke helt enige i:
”DR kan på ingen måde bare sige, at de viser programmerne, hvor de har lyst til. Hele idéen med segmentering og den nye kanalstruktur er, at man laver kanaler, som henvender sig til specifikke målgrupper. Og for mig at se hører kirke- og trosstoffet til i alle målgrupper. Også til børn og unge.”