Det grå tv-guld

0
911
Fremtidens tv-seer har gråt hår, og det har stationerne opdaget. Alligevel bliver de ældre stadig overset, mener organisation.

Af: Benedikte Ballund, fyens.dk

seniorer-og-medier-fjernbetjening-klf-kirke-og-medier-konference-christiansborg
“De skal da ikke bare sidde og lumre foran en skærm hele tiden!”
Når man hører udtalelser i den stil, handler det ofte om de unge, men i så fald er det ikke nødvendigvis tv-skærmen, der er tale om. Det er nemlig ikke de unge, der er storkunder hos tv-stationerne. Dem, der virkelig får set nogle timers fjernsyn hver dag – i hvert fald hos DR og TV 2 – er dem med gråt i håret og livserfaring i bagagen.
37 procent af de 60-69-årige ser tv mere end tre timer om dagen, og i aldersgruppen 70+ gælder det 44 procent. At dømme efter seertallene er der med andre ord masser af programmer i tv, som appellerer til de ældre.
Mere langsomt tv
Det synspunkt er det dog ikke alle, der er enige i. “Skal vi se, hvad andre vil se, eller skal der laves fjernsyn for os”, lyder overskriften for eksempel på en konference om seniorer og medier, som KLF (Tidligere Kristelig Lytter- og Fjernseerforening, red.) holder i næste måned. At man sætter sig og ser dét, der tilfældigvis er i fjernsynet, er nemlig ikke ensbetydende med, at man ikke kunne drømme om et andet indhold, mener man hos foreningen.
– Mange ældre oplever, at der ikke altid bliver lavet fjernsyn specifikt for dem, og der efterlyses lidt mere langsomt tv. Jeg ved godt, at det findes, men de oplever ikke, at de er en målgruppe, som man interesser sig for på tv-siden, siger foreningens Landsstyrelsesformand Henning Bjerg Mikkelsen og efterlyser, at man tænker på de ældre som en specifik målgruppe på linje med børn og unge.
– Jeg tænker for eksempel tit på, om det mon ikke er mange ældre, der ser “Go’ Morgen Danmark”, men der er ikke meget for de ældre. Det er ret sporadisk, hvis der er noget, der henvender sig til dem.
Hvis man ser på kanaludbuddet, kan det ellers godt virke, som om udbuddet for dem, der ikke er til “Paradise Hotel”, amerikanske komedier og sex-tips om “den første gang”, er blevet udvidet. På TV 2 har man både nichekanalen Charlie, der har aldersgruppen 50+ som sin primære målgruppe, og TV 2 Fri, hvor tempoet heller ikke er hæsblæsende, når der snakkes om hus, hund og have. Og når DR K viser “Huset på Christianshavn” eller genudsender quizzer med Hans Bischoff, er det formentlig heller ikke de yngre seere, man har i tankerne.
Sigende er det nok også, at man på årets TVFestival, hvor den danske tv-branche samles, kunne møde tre +60-danskere, der skulle fortælle, hvad de kunne lide på tv under overskriften “Ældrerådet – de har set 67.000 timers mere tv, end du har.”
Interessen er der med god grund, for de ældre er ikke bare de flittigste seere. De vil også udgøre en voksende andel af Danmarks befolkning i de kommende år, og selvom de allerældste og svageste næppe for alvor bliver interessante i annoncør-øjne, lyder meldingen fra blandt andet USA, at reklamebranchen har fået øjnene op for, at den lidt ældre gruppe af seere faktisk er interessante, når det gælder tv-reklamer.
Usikre og famlende
Herhjemme har seniorer og kommercielle kanaler med reklamer dog ikke så meget med hinanden at gøre. Gruppen på over 60 bruger således 80 procent af sin tv-tid på programmer fra public service-stationerne DR og TV 2.
Henning Bjerg Mikkelsen medgiver da også, at der er mange ældre, der er glade for en kanal som TV 2 Fri, men han mener ikke, at hele svaret på de ældres oplevelse af at føle sig oversete er at lave niche-kanaler, som passer til dem. Dels er det ikke alle, der har adgang til alle kanalerne, dels kan det være en udfordring at finde rundt i det moderne tv-udbud.
– De ældre er jo vanemennesker. Vi kan synes, at det er mærkeligt, men for mange er det ikke så enkelt, når programmerne flytter sig. Tag DR-gudstjenesten, som man har flyttet fra DR1 til DR K med det resultat, at 70 procent af seerne forsvandt. Det var nok udpræget det ældre segment, der så den, og de følger altså ikke med over på DR K, siger han og understreger, at man ikke kan generalisere om alle ældre.
– Der er forskel, og nogle har ingen problemer med at navigere rundt, men der er en svag gruppe, der bliver usikker og famlende, hvis tingene ikke er, som de plejer. Man kan ikke bare sige til dem, at de skal finde over på DR K eller Charlie.

Læs mere om konferencen

Artikel bragt i i Fyns Stiftstidende og Nordjyllands Stiftstidende. Se artiklen på fyens.dk.
Tidligere artikelDagligstuen bliver kirkerum for svage ældre
Næste artikelKlassisk musik knytter bånd mellem generationer