TV 2 satser på at lave programmer på dansk – og det ser ud til at lønne sig. Stationens seertal stiger, og årsregnskabet for 2016 viser et overskud på 135 mio. kr. før skat.
– Aldrig tidligere har TV 2s kanaler udsendt så meget dansksproget tv som i 2016, siger TV 2’s administrerende direktør Merete Eldrup (billedet) i forbindelse med stationens årsregnskab for 2016. Her er resultatet før finansielle poster og skat på 135 mio. kr. Resultatet er dog mindre end i 2015, hvor det lå på 195 mio. kr.
Men TV 2 kan glæde sig over digital vækst og stigende seerandel. Stationen er i kontakt med 83 procent af danskerne i løbet af en uge, og det kan kun lade sig alene gøre, fordi TV 2 blandt andet fokuserer på dansk indhold, mener direktøren.
– Danskerne kvitterer med stor opbakning til vores indhold, og der er fremgang i seerandel til vores kanalfamilie – takket være både hovedkanalen, TV 2 FRI og TV 2 SPORT, siger Merete Eldrup med henvisning til, at seerandelen for alle TV 2s seks kanaler samlet set voksede med 1,2 procentpoint til 38,0 procent.
Hun fortsætter:
– Efter et 2016 med store – og dyre, men også populære – sportsbegivenheder og et marked, hvor den traditionelle tv-sening og tv-pakker er under pres, er der god grund til at være tilfreds med et overskud, der er som forventet og samtidig viser en flot digital vækst. Et af de steder, hvor danskernes ændrede medieforbrug slår stærkt igennem, er på streaming, og her rundede TV 2 PLAY i 2016 300.000 abonnenter, siger Merete Eldrup.
Og det er led i en helt bevidst strategi, oplyser TV 2’s bestyrelsesformand, Lars Liebst.
– TV 2s digitale transformation er en vigtig strategisk retning og nøglen til succes i et marked, hvor nye medievaner og konkurrence fra internationale konkurrenter kræver et digitalt mindset og optimal udnyttelse af ressourcerne. Set i lyset af disse skærpede vilkår klarede TV 2 sig godt i 2016, siger Lars Liebst.