Danskerne er førende i trofasthed over for eget lands digitale medier, viser en analyse af 60 landes mediebrug.
Danske læsere er mere trofaste og loyale over for danske digitale medier end læsere er over for deres egne landes medier i resten af verdenen.
Det fremgår af en dataanalyse, som Chartbeat har foretaget for Medietrends.dk.
Chartbeat analyserer interne læserdata for over 50.000 mediewebsites i flere end 60 lande kloden rundt – heriblandt Danmark. Den enorme rækkevidde giver Chartbeat en unik indsigt i mediernes kontakt med læserne, skriver Medietrends.dk
De danske data stammer fra store og små medier, der tilsammen repræsenterer mere end 50 procent af den redaktionelle medietrafik i Danmark.
Sammenligningen viser, at danske kernelæsere er meget mere loyale end læsere i resten af verdenen, at danske nyheder læses oftere på mobil end i resten af verdenen, at danske medier er bedst til at modtage læsere fra de sociale medier, og at dansker læsere også en smule hurtigere – eller også klikker de bare lidt hurtigere væk.
Den mest iøjnefaldende forskel på danske læsere og læsere i resten af verden, er at danske læsere er langt mere loyale og trofaste, end man ellers ser.
Ifølge Chartbeat får de 50.000 mediesites, de overvåger, i gennemsnit 6,5 besøg af hver læser i løbet af 16 dage. Til sammenligning klikker danske læsere gennemsnitligt ind på deres medier 9,4 gange i løbet af samme periode. En forskel på mere end 50 procent.
Danmark er også en førende mobilnation, skriver Medietrends.dk
Danmark er et af de lande i verden, der har flest smartphones per indbygger. Sammen med en generelt god og billig mobildækning betyder det, at danskerne også fører i mobilbrug.
Tallene fra Chartbeat viser, at 57,3 procent af forbruget hos de danske medier konsumeres via mobiler. Tilsvarende er det ”kun” godt 50 procent i resten af verdenen.
Læs hele medieanalysen her.