Dækningen af folketingsvalget skuffede mediebrugere

Folketingsvalget tog mange sendeminutter i 2. kvartal af 2019, og det bærer reaktionerne fra perioden også præg af.

0
105
Foto: Bjarne Bergius Hermansen

I det meste af maj og juni kredsede nyheds- og aktualitetsudsendelserne om folketingsvalget. Og det bærer reaktionerne også præg af.

En mediebruger mente, at dækningen af folketingsvalget fyldte alt for meget.

”Det er for massivt. Det lyder mere som en kamp om ord end seriøse politiske debatter. Seriøse og oplysende valgudsendelser med måde er meget velkomne, men det her er for meget. Jeg savner de mange udsendelser, som udgår på grund af valget.”

En anden mediebruger var utilfreds med prioriteringen af emner, der skulle diskuteres i en af partilederrunderne:

”Måden den blev afviklet på var nærmest skandaløs. For det første kom et par af de temaer, som panelet skulle forholde sig til, til at virke latterlige. Det gælder ikke mindst temaet om rygning og cigaretpriser. For det andet forventede jeg, at man havde taget emner op, som ikke er så fortærskede. For det tredje var indretningen med et hujende publikum helt ved siden af. Al den klappen tog alt for meget tid fra debatten.”

Politikere fra Kristendemokraterne fik heller ikke en fair behandling, mener mediebrugerne. De bemærker, at det var som om, at dem måtte man godt drille lidt med, at de var kristne. En mediebruger skrev:

”Forud for middagsradioavisen var der en ”reklame” for den efterfølgende udsendelse om KDs nye formand. En af speakerne spurgte den anden om Helligånden var over ham. Det var uværdigt og helt unødvendigt.”

Ved Copenhagen TV Festival i august var der i øvrigt duel mellem DR og TV 2 om, hvem der havde leveret den bedste dækning af folketingsvalget. TV 2 vandt to ud af tre dueller:

  1. Den mest nyskabende event. Sejren gik til TV 2 for Valgfolkemødet på Kvægtorvet.
  2. Selve valgaftenen. Sejren gik til DR for et meget omfattende “valgcenter”.
  3. Valgdækningen over for de unge. Sejren gik til TV 2 for arbejdet med blandt andet TV 2 ECHO, TV 2 Play og de sociale medier.

Dommerne var publikum i salen, hvor cirka 70 procent kommer fra tv-branchen.

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar
Skriv dit navn her