Betænkeligt, at TV 2 sender erotiske reklamer

0
438

I TV 2 reklamen for C MORE vises flere nøgenscener fra filmen Fifty shades of grey - dog ikke her. Pressefoto.
I TV 2-reklamen for C MORE vises flere nøgenscener fra filmen Fifty shades of grey – dog ikke her. Pressefoto.

KLF-medlemmer klager over TV 2-reklame med nøgenscener fra erotisk film. Men reklamen fra C MORE er lovlig og bringes ikke omkring børneudsendelser, siger TV 2. KLF opfordrer alligevel stationen til at skærpe etikken.
En TV 2-reklame for C MORE indeholder flere nøgenscener fra den erotiske film ’Fifty Shades of Grey’. Flere seere opfatter scenerne som pornografiske og stødende.
Derfor har KLF, Kirke & Medier henvendt sig til TV 2. For selv om public service-stationen ikke kan bestemme over reklameindholdet på kanalerne, må der dog være en nedre grænse.
Og rigtignok, stationen svarer, at ”TV 2 vurderer alle tv-reklamer, inden de udsendes, for hermed at sikre, at de lever op til den danske lovgivning.”
TV 2 må dog ikke agere smagsdommer, men griber alligevel ind, hvis ”der er reklamer, der indeholder scener, der – på trods af at de er lovlige – må betegnes som uegnede for børn og unge…”
Her vil TV 2 sikre, at reklamen ikke placeres omkring udsendelser til børn og unge.
“Begrænset nøgenhed”
I forhold til reklamen med nøgenscener fra den erotiske ’Fifty Shades of Grey’ svarer TV 2’s juridiske afdeling:
– Det er vores vurdering, at de udvalgte scener fra filmen ligger inden for lovgivningens grænser for sømmelighed i tv-reklamer, idet der alene er tale om ganske få sekvenser med begrænset nøgenhed. Det er endvidere vores vurdering, at det kræver et vist modenheds- og abstraktionsniveau at kunne afkode reklamens budskab og forstå, hvad der reelt sker i scenerne. Endelig skal det nævnes, at reklamen ikke bringes i forbindelse med udsendelser henvendt til børn.
TV 2 oplyser desuden, at reklamen for C MORE findes i to versioner – til visning før og efter klokken 20.00 – hvor den tidlige version er med mindre nøgenhed.
Kan virke som overgreb
Det er alligevel betænkeligt, at TV 2 ikke tager skarpere afstand fra det anstødelige og pornografiske i reklamen, mener KLF, Kirke & Medier.
– Selv om reklamen fra C MORE er lovlig rent juridisk, har TV 2 også et etisk ansvar for, hvad stationen giver sendetid. Når man vurderer, at reklamen holder sig inden for lovens rammer, og endda sender den i en mindre nøgen version før klokken 20.00, kan man jo også passende tænke lidt over, om reklamen overskrider blufærdighedsgrænser i almindelighed og derfor kan virke som et overgreb på de større børn, som angiveligt er længere oppe, siger generalsekretær Mikael Arendt Laursen, som i øvrigt gerne så, at tv-stationerne ville flytte skellet til kl. 22.00.
– Jeg vil opfordre TV 2 til at skærpe opmærksomheden omkring stationens reklameindhold og ikke tænke så meget i kroner og øre i de situationer, hvor reklamerne kan virke stødende på seerne, tilføjer han.

Svend Løbner

Her kan man reagere på udsendelserne i radio og tv.