I løbet af det seneste år har DR skruet op for de dansksprogede programmer på sine tv-kanaler.
DR sendte 20.099 timer med dansk tv-indhold sidste år. Det er omkring tre procent mere end året før. DR har en samlet seerandel på 37 procent.
– I en globaliseret medieverden er det vigtigere end nogensinde, at det danske indhold kan måle sig med det bedste, der bliver produceret i verden. Derfor har DR også i de kommende år fokus på det originale danske indhold, der samler, oplyser og udfordrer, siger DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen.
Tallene fremgår af DR’s tre årspublikationer – ’DR i 2016’, public service-redegørelsen og DRs årsrapport, som udkommer fredag. Ud over økonomiske nøgletal, viser opgørelsen, at 95 procent af befolkningen i 2016 benyttede sig af DRs tilbud i løbet af en uge.
Stigningen i dansk indhold skete inden for programområderne aktualitet, debat, oplysning, kultur, dansk dramatik og sport.
– DR er meget specifikt gået efter at løfte det danske indhold på især DR1, som i den bedste sendetid om aftenen sendte dansk indhold mere end tre fjerdedele af tiden, fortæller DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn.
Og netop fordi DR’s tv-kanaler står så stærkt hos seerne, kunne DR også i 2016 sætte en lang række centrale emner til debat bredt i befolkningen, fortsætter generaldirektøren.
– Samtidig er vi i fuld gang med en digital omstilling med nye digitale formater, som for eksempel ’Klassen’, der er tilpasset den måde, de nye generationer bruger medierne på, siger hun.