DR vil med sin nye læringsplatform med digitale undervisningsmaterialer give pædagoger, lærere og undervisere et supplement til undervisningen for at understøtte børn og unges dannelse gennem hele skoletiden.
– Jeg glæder mig over, at DR tager dette initiativ og håber bestemt på, at det kan være til gavn for de mange fagfolk, der kan få glæde af det. Dog er det vigtigt at huske, at særligt de mindste børn ikke bør bruge skærme mere end højst nødvendigt, lyder det fra KLF’s generalsekretær Mikael Arendt Laursen.
Indholdet på DR Lær er delt op i 3 kategorier
- Spire, målrettet daginstitutioner
- Skole, målrettet grundskolen
- Studie, målrettet gymnasiale uddannelser
– Vi ser størst værdi i DR’s læringsmateriale målrettet grundskolen og gymnasierne. Vi mangler endnu at se undersøgelser der entydigt viser, at børn i førskolealderen har godt af at bruge skærme for at lære. Så vi er særligt spændte på at se, hvad Spire-delen af projektet kommer til at betyde læringsmæssigt, fastslår Mikael Arendt Laursen.
Særligt er det en sund balance i graden af engagement som KLF fokuserer på.
– Det digitale indhold skal motivere til at udfolde sig fysisk, komme ud i naturen, spille et instrument, dyrke en sport, bruge sine sanser og interagere med den virkelige verden. Det er langt bedre end at sidde foran en skærm og lære, hvordan en stær eller et bøgetræ ser ud. Det digitale indhold skal engagere og udfore barnet. Vi skal spørge os selv ”Hvad er bedst for barnet?” fremfor ”Hvordan kan vi få mest ud af teknologien?” Hvis teknologien så fra tid til anden er svaret på, hvad der er bedst for barnet, så bakker vi selvfølgelig fuldt ud op om det.
Få inspiration til at håndtere digitale medier og skærme
Medieekspert Camilla Mehlsen: Danmark trænger til digital dannelse