KLF, Kirke & Medier søsætter Projekt Mediemod, der opmuntrer til bevidst mediebrug. Forskning viser, at digitale medier kan skade hukommelse og koncentration.
Vi er alle mediemodtagere, men vi skal også have mediemod til at give mediemodspil og måske endda mediemodstand.
Det mener KLF, Kirke & Medier, der står bag de mange endelser på ordet ’mediemod’. Den 1. december søsætter mediebrugerorganisationen et projekt, der netop har navnet Mediemod.
– Vi vil fremme mediemodet, dvs. modet til at sige fra over for dårlig medieindflydelse, mod til at tage en timeout fra mediestrømmen og modet til også at benytte medierne bevidst, siger projektleder Tine Sundgaard Hansen (billedet).
Hun leder projektet sammen med KLF’s landsstyremedlemmer, ansatte og eksterne interessenter.
Banebrydende forskning
Tine Sundgaard Hansen forklarer om baggrunden for initiativet:
– Sociale og digitale medier har fra midten af 00’erne haft sit indtog blandt danskerne. I dag viser banebrydende forskning, at digitale medier kan hæmme vores evne til at huske, agere socialt og være koncentrerede.
Projekt Mediemod trækker især på psykolog Manfred Spitzers hjerneforskning og i øvrigt danske fagfolk som for eksempel Imran Rashid.
– Forskningen tyder på, at medierne i værste fald kan skabe en form for medieafhængighed på lige fod med et alkoholmisbrug. Værst går det ud over børn og unge, da deres hjerner er under udvikling helt frem til 18-års alderen, siger Tine Sundgaard Hansen.
Hjælp til at finde balancen
Denne udvikling vil KLF, Kirke & Medier være med til at vende. Også fordi, mange familier og skoler kæmper med at skabe nærvær ved spisebordet og i klasseværelset, fordi sociale medier fylder mere og mere
– Vi vil hjælpe familier og kristne skoler med at skabe en større fysisk tilstedeværelse og finde en god balance i brugen af digitale medier, siger Tine Sundgaard Hansen.
Projekt Mediemod tilbyder foredrag og udgiver materialer, der kan skabe eftertanke og give gode råd og mod til at sige til og fra over for digitale og sociale medier.
Bevidst mediebrug
KLF, Kirke & Medier er med sine 12.000 medlemmer Danmarks største mediebrugerorganisation. KLF har en positiv tilgang til mediernes mange muligheder og går jævnligt i dialog med især DR, TV 2 og Radio24syv om at bringe udsendelser, der tager menneskeværd alvorligt og fremmer oplysning om kirke og tro.
Projekt Mediemod retter sig især mod det stigende brug af digitale og sociale medier:
– Vi opmuntrer til bevidst mediebrug. Vi kan og vil ikke bare stå på sidelinjen, mens forskning viser, at overdreven brug af digitale og sociale medier har skadelige virkninger på os og vores relationer, siger Tine Sundgaard Hansen.