Både Danske Medier og Reuters Institute beretter om stigende efterspørgsel på nyheder – også nyheder, hvor man skal have pungen frem.
Men for at starte med noget, der gnider salt i et åbent sår: Halvdelen af alle voksne har aldrig haft et avisabonnement, og ud af dem svarer 90 %, at de aldrig vil få det. Det er resultatet af en Yougov-undersøgelse fra august. Hvis man tager de positive briller på, siger 23 %, at de har mindst ét avisabonnement lige nu – og 5%, der ikke har et avisabonnement lige nu, overvejer at få det i fremtiden.
Kantar Gallup har i en undersøgelse for Danske Medier fra juni vist, at villigheden til at betale for nyheder er stigende. Således havde 100.000 flere danskere adgang til betalte, digitale nyhedstjenester i juni 2020 – sammenlignet med oktober 2019. Undersøgelsen viser, at der er en øget forståelse for, at nyheder er noget, man skal betale for på hjemmesider, og at nyheder er essentielle for et velfungerende samfund. Men også Kantar Gallup gnider lidt salt i såret: 63% svarede, at deres nyhedsbehov dækkes af gratis kilder. Her vil de fleste nok tænke DR med, men da DR betales via licens/skat, er det ikke korrekt, at DR er en gratis nyhedskilde.
En undersøgelse, der er uhyre interessant ind i denne sammenhæng, er den omfattende globale undersøgelse fra Reuters Institute ved University of Oxford (med mottoet: Dominus illuminatio mea – Herren er mit lys (Salme 27)) blandt 80.000 nyhedsforbrugere i 40 lande: Digital News Report 2020. En af delrapporterne fokuserer specifikt på nyhedsforbruget under coronapandemien.
Forbruget af nyheder er nemlig mærkbart vokset under coronakrisen i alle de lande, som deltager i undersøgelsen. Noget så “forældet” som tv-nyheder har mærket stigende seertal. Også på online nyhedsmedier er trafikken steget. Forbruget af trykte aviser er faldet markant på grund af, at mange lande har valgt at begrænse udgang fra hjemmene i meget stor grad. Villigheden til at betale for nyheder er også vokset globalt.
Der er som sådan ikke noget saliggørende i at købe et abonnement på en fysisk eller digital avis/nyhedsmedie. Både DR og TV 2 leverer dagligt masser af nyheder på nettet, i tv og – for DRs vedkommende – i radioen. Knap 21% i Yougov-undersøgelsen nævner, at der findes “gratis” alternativer (det kunne eksempelvis være Radioavisen eller tv2.dk). Men avisen tilbyder noget fordybelse, ro og perspektiv, som er svær at få i de hurtige nyhedsindslag og korte artikler på nettet. Desuden er det gavnligt for den, der ønsker en bred orientering, at benytte sig af flere forskellige nyhedskilder.
Derfor kan et varieret nyhedsforbrug med fordel bestå af noget fra public service-medierne (DR, TV 2, Radio4, Radio Loud og TV 2-regionerne), noget fra kommercielle danske nyhedsmedier (de klassiske for eksempel Kristeligt Dagblad, Politiken eller Jyllandsposten eller de nye digitale for eksempel Zetland) og endelig noget fra udenlandske nyhedsmedier (public servicemedier i nabolandene, nyhedshjemmesider eller nogle af de ugemagasiner, der kommer fra Europa eller USA).