Om Mediemod

KLF, Kirke & Medier startede Mediemod i december 2017. Vi blev opmærksom på, at mange forskere forsøgte at råbe højt om kampen for nærværet rundt om aftensmaden og i klasseværelserne. Digitale medier har ændret vores evne til at huske, være i sociale relationer og være fokuserede og koncentrerede. Værst går det ud over børn og unge, da deres hjerner er under udvikling helt frem til 18-års alderen. Men det er en realitet for alle aldre. Derudover er denne udvikling bekymrende i en kristen sammenhæng, hvor fordybelse i Bibelen og koncentration om bøn er helt central. Den evne må vi ikke miste. DERFOR vil vi i KLF, Kirke og Medier være med til at skabe bevidste mediebrugere, og have fokus på at skabe en god balance i brugen af digitale medier.

Vi vil fremme mediemodet, dvs. modet til at sige fra over for dårlig medieindflydelse, mod til at tage en timeout fra mediestrømmen og modet til også at benytte medierne bevidst.

Baggrund

Internettet store univers har givet os et kæmpe råderum og enormt mange muligheder. Muligheder for kontakt med mennesker rundt om i hele verden. Det er lige så nemt for mig at tale med min moster i Indonesien, som med min skolekammerat i klassen. Vi danskere er hoppet direkte ind i universet og har taget alle de mange muligheder ind i vores liv, stuer og soveværelser. Vi udnytter teknologiens uendelig univers til fulde gennem vores computere, ipads, mobiltelefoner og alle andre smarte devices. MEN VI GLEMMER AT VÆRE BEVIDSTE MEDIEBRUGERE. I vores iver for at se alt, i vores hungren efter nyheder og i vores angst for at gå glip af noget (FOMO: Fear Of Missing Out), så glemmer vi at tænke os om. Vi vil i KLF, Kirke & Medier være med til at sætte omtanke, tålmodighed og eftertænksomhed på dagsordenen igen. Vi skal for vores egen skyld – og ikke mindst for vores børns skyld – gå ind i internettets store univers med en bevidsthed om, hvad vi arbejder med. Og være bevidste om, hvordan vi bruger vores tid. Tid er en kostbar ressourcer og vi kan ikke få tiden tilbage, hvis vi fortryder måden vi har brugt den. Inden man fx begynder at bruge sociale medier, apps, streaming og mobiletelefonen, så skal man vide, hvordan de er indrettet til at tage mere tid end man havde tænkt dig at give.

  • Notifikationer er slået til og kalder dig hen til telefonen, hvis du ikke slår dem fra
  • Næste afsnit i den serie du streaming kommer automatisk, hvis du ikke slukker
  • Lokation, kamera og mikrofonen er altid tændt, hvis du ikke ændrer indstillingerne

BRUG TIDEN MED FORNUFT – MAN FÅR DEN KUN ÈN GANG

Internettet er gratis eller?

Internettet er gratis. Vi kan gratis oprette en profil på sociale medier. Men inden man får en profil, så skal man give nogle personlige oplysninger – og det er prisen! Vores oplysninger. Når man først er på og bruger de mange – og ofte rigtige gode – muligheder de sociale medier skaber, så betaler vi igen og igen med vores oplysninger. På instagram og facebook betaler man bl.a. med likes, oplysninger om dine interesser og delinger. Herefter bliver annoncerne skræddersyet lige til mig!

Bliv inspireret til at være ‘bevidst mediebruger’

Mediemod bliver ledt af et udvalg af KLF’s landsstyrelsesmedlemmer, eksterne interessenter og ansatte på KLF’s landskontor.

X